ti guarda dal Grande Inquisitor

Bregenz - Karl V.

Terwijl op de "Seebühne" Tosca hernomen wordt in het kader van de Bregenzer Festspiele, is in het Festspielhaus Karl V. van Ernst Krenek te zien.

FotoKarl V. beschrijft de laatste dagen van Keizer Karel, die in een biecht zijn leven overloopt en zo zijn beslissingen probeert te rechtvaardigen. Deze twaalftoonsopera was bedoeld om in 1934 gecreëerd te worden in de Wiener Staatsoper, maar hij werd omwille van politieke druk niet opgevoerd. In 1938 ging de opera uiteindelijk in Praag in première.

De regisseur Uwe Eric Laufenberg - tevens de nieuwe intendant van de Opera van Keulen - plaatst de opera in een school in de jaren '30 met Keizer Karel als een geschiedenisleraar. Het is een mogelijke oplossing om scènische eenheid te brengen in de verschillende scènes en de historische figuren te plaatsen.

De opera heeft verschillende spreekrollen. Zo speelt de acteur Moritz Führmann de rol van de de biechtvader Juan de Regla. Keizer Karel is geschreven voor een bas-bariton. Net zoals voor Wozzeck, heeft Dietrich Henschel eigenlijk niet de stem voor de rol. Maar dankzij zijn intelligente interpretatie en zijn tekstgerichte vertolkingen, zet hij wel een overtuigende Karel V neer waarbij hij de grenzen van zijn stem aftast. Lothar Koenigs dirigeerde de Wiener Symphoniker.

Volgende week gaat in de reeks "Operette am Kornmarkt" ook nog Kreneks satire Kehraus um St. Stephan in première.

Publicatie: zondag 27 juli 2008 @ 13:02
Rubriek: Festivalnieuws

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen