ti guarda dal Grande Inquisitor

Aix - Cosi en Infedeltà

Toen 60 jaar geleden het Festival van Aix geboren werd, stond Cosi fan tutte op het programma. Dat is waarschijnlijk de enige reden om bij deze 60ste verjaardag een nieuwe productie van Cosi te voorzien, alhoewel de vorige (van Patrice Chéreau) nog maar amper drie jaar oud is. Maar toen Bernard Foccroule de Iraanse filmregisseur Abbas Kiarostami vroeg om de regie te doen, had hij waarschijnlijk een iets ander resultaat verwacht.

FotoNaar eigen zeggen was Kiarostami totaal onbekend met Cosi. Hij heeft zich blijkbaar meer beziggehouden met de "calanques" te filmen en die als achtergrond te gebruiken van zijn productie. Het schijnt oersaai en ultra-traditioneel geweest te zijn, wat de Wiener Zeitung er toe bracht om het als "illustrative Folklore" te omschrijven.

Dat zijn regie zo goed als onbestaande was, is ook af te leiden uit het feit dat de tenor Finnur Bjarnason op het laatste moment ziek geworden was, waarna Pavol Breslik uit Wenen overgevlogen werd om Ferrando te zingen... en zonder repetities of iets de beste vertolking van de hele bezetting leverde. De rest van de bezetting - Sofia Soloviy (Fiordiligi), Janja Vuletic (Dorabella), Edwin Crossley-Mercer (Guglielmo), ... - zijn allemaal onbekende namen. Afgezien van de recensent van de Wiener Zeitung, vond iedereen hen benedenmaats en zeker niet van het niveau dat je op het festival van Aix zou mogen verwachten...

Een dag nadien was de première van Haydns L'infedeltà delusa in het Hôtel Maynier d'Oppède, geregisseerd door Richard Brunel. De bezetting bestond hier ook overwegend uit onbekende zangers, alhoewel Yves Saelens als Filippo bij ons uiteraard wel bekend is en Claire Debono (Vespina) ook niet helemaal onbekend is. Het resultaat blijkt wel charmanter geweest te zijn dan Cosi.

Publicatie: donderdag 10 juli 2008 @ 22:33
Rubriek: Festivalnieuws

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen