ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2008 - Slotconcert

Ongeveer twee weken na de proclamatie van de resultaten van de Koningin Elisabethwedstrijd, is iedereen weer op post in het PSK voor het slotconcert met de zes laureaten. Deze keer worden de zangers niet minutieus op een weegschaal gelegd en tegen elkaar afgewogen, maar kunnen ze nog eens bejubeld worden vooraleer ze het operaleven ingeworpen worden.

Op het programma stond een bloemlezing van meestal werken die ze ook al tijdens de finale gezongen hadden. In sommige gevallen hoorden we ook werken uit vorige rondes, die ze nu met het orkest van de ORW onder leiding van Günter Neuhold kunnen zingen in plaats van met piano. En toch waren er ook een paar nieuwe aria's te horen.

Om toch wat structuur te brengen in zo'n mozaïek aan aria's was het concert opgedeeld in vier blokken. De eerst blok was Mozart met na de ouverture van Le nozze di Figaro een eerste duet. Isabelle Druet en Gabrielle Philiponet zongen het "deur-duet" van Marcellina en Susanna. Daarna kwam een Russich blok met onder andere Yury Hardzetski en Rachmaninovs ontroerend "Ne poy, krasavitsa, pri mne", en Bernadetta Grabias en haar weer grootse vertolking van "Da, tchas nastal".

Na de pauze kwam er een grote brok Italiaanse (belcanto)opera. Gabrielle Philiponet zong onder andere dé aria van het concours, "O luce di quest' anima". Zonder een vergelijkende studie te maken, heb ik het gevoel dat ik deze aria zo ongeveer het meest gehoord heb in de loop van de drie rondes.

De avond werd afgerond met Franse opera. Eerst zongen Szabolcs Brickner en Anna Kasyan het duet "Ange adorable" uit Roméo et Juliette. Daarna werd de zaal figuurlijk afgebroken toen Isabelle Druet met "Ah, que j'aime les militaires" van la Grande Duchesse gezongen had. Ze was daarbij de enige zanger die na een aria door het applaus teruggehaald werd uit de coulissen... het sterkt me in mijn overtuiging dat zij de winnares van de wedstrijd had moeten zijn.

Publicatie: vrijdag 6 juni 2008 @ 18:25
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen