ti guarda dal Grande Inquisitor

Szenen aus Goethes Faust in het PSK

Als het Concertgebouworkest en Nikolaus Harnoncourt naar Brussel komen, dan zou je verwachten dat het PSK stampvol zou zitten. Ik was dan ook enigszins verbaasd dat onder andere het volledige tweede balkon leeg bleef. Het lag misschien aan het overaanbod van vocale concerten deze maand, ofwel is de keuze van het niet echt bekende Szenen aus Goethes Faust een mogelijke verklaring.

Schumanns oratorium bestaat uit drie delen. In het eerste deel staat Gretchen centraal. Het is een deel waarbij ik constant aan de oratoriums van Mendelssohn zat te denken. Het tweede deel gaat over Faust en eindigt met diens dood. Muzikaal vond ik dit het meest boeiende deel. In het middentafereel "Mitternacht" liet Harnoncourt het Concertgebouw dreigend en sinister spelen, wat een perfecte introductie was op het verschijnen van de vier "Graue Weiber". Het tafereel "Fausts Tod" is dan eerder een hellenrit. Het Groot Omroepkoor vertolkte hier de "Lemuren" en daarvoor hadden ze een nasale, net niet valse klank gevonden waar ook een speciale dreiging vanuit ging. Het derde deel bestaat uit slechts één taferel "Fausts Verklärung". Ook hier spelen het koor, ditmaal met een korte bijdrage van het Nationaal Kinderkoor, en orkest een centrale rol. Meteen in het begin hoor je de mist de "Bergschluchten" binnentrekken.

Foto

In de bekendere werken gebaseerd op het Faustverhaal - die van Gounod, Berlioz en Boito - wordt Faust gezongen door een tenor. De Faust van Busoni vormt een uitzondering op die stemkeuze, maar ook Schumann heeft de rol voor een bariton geschreven. Gisteren was die bariton Christian Gerhaher. Een paar weken geleden had hij geen al te grote indruk gemaakt in het Mahler-concert. Maar als Faust kwam zijn liederachtergrond wel volledig tot zijn recht. Aanvankelijk had hij nog wat problemen om voeling te krijgen met de zaal. Maar zeer snel kwam hij in zijn element en zong hij met veel nuances en een perfecte tekstinterpretatie. Hij zorgde ook voor het mooiste en zelfs ontroerendste moment van de avond toen hij, in het laatste deel, de rol van Doctor Marianus zong. Diens aria "Hier ist die Aussciht frei" begint met een heel lichte orkestratie en een cello-solo waar Gerhaher zijn stem rondvlijt... als daar dan nog eens een harp bijkomt waan je je in de zevende hemel.

Voor Gretchen was aanvankelijk Dorothea Röschmann aangekondigd. Zij werd echter vervangen door Christiane Iven. Ook zij zingt met de nodige aandacht voor de tekst. In het tafereel "Gretchen vor dem Bild der Mater Dolorosa" voel je haar passie, pijn en verrassing. In het slotdeel van dat tafereel spint ze dan weer mooie piano lijnen. De duivel heeft een relatief kleine rol te zingen. Alastair Miles intervenieert als "Böser Geist" in de kathedraalscène waar hij spottend en met angstaanjagende klank Gretchen de stuipen op het lijf probeert te jagen... dat alles tegen een achtergrond van het koor dat een "Dies irae" zingt. Maar Alastair Miles blijft net iets teveel op de achtergrond. Ook als Mefisto zou ik soms iets meer stem willen horen.

De alten Birgit Remmert en Elisabeth von Magnus hadden geen beduidende solomomenten. Werner Güra heeft daarentegen nog een redelijk grote partij als Ariel en Pater Ecstaticus... maar hij maakte niet veel indruk. Mojca Erdmann heeft een lichte sopraan en zong een mooie Sorge. Franz Josef Selig leende zijn edele bas voor Pater Profundus.

Publicatie: dinsdag 22 april 2008 @ 13:28
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen