ti guarda dal Grande Inquisitor

Manon Lescaut in Kinepolis

De Kinepoliszaal in Brussel zat goed vol voor de live uitzending van Manon Lescaut uit de New Yorkse Met. Maar aangezien de voorstelling een half uur vroeger begon dan oorspronkelijk aangekondigd, kwamen ongeveer de eerste twintig minuten van de opera nog constant mensen binnen, die dan - in het donker - op zoek gingen naar hun plaats...

Foto

De productie die we te zien kregen was er een van Gian Carlo Menotti. Ze ging in 1980 in première met Renata Scotto en Placido Domingo. De huidige dirigent James Levine stond 28 jaar geleden ook in de orkestbak. Het is een klassieke Met-productie met alles erop en eraan: historische kostuums, dieren op de scène, grote decors, ... waardoor in deze relatief korte opera toch tweeëneenhalve pauzes nodig waren om alle scènewisselingen rond te krijgen.

De Finse sopraan Karita Mattila zong voor de eerste keer Manon Lescaut in New York. Haar vertolking kan ruwweg ingedeeld worden in het deel voor en het deel na de spagaat - je moet het zien om het te geloven - die ze na "L'ora, o Tirsi" in het tweede bedrijf maakte. Tot dan speelde ze het jonge meisje dat zich wat onhandig gedraagt in de luxe die ze van Geronte ontvangen heeft, alhoewel de close-ups niet altijd even flatterend waren. De opera komt pas echt op kruissnelheid in het daarop volgende duet "Tu, tu, amore, tu". Voor het dramatische derde en vierde bedrijf klinkt haar stem donkerder. Het zijn deze momenten die haar ook het best liggen en die culmineren in een adembenemende "Sola, perduta, abbandonata".

Haar Chevalier Des Grieux was Marcello Giordani. Ik was aangenaam verrast door zijn mooie spinto-kleuren. Al moesten we daar wel even op wachten. Maar eens voorbij de genepen hoge noten van "Donna non vidi mai" bloeit zijn stem open, en zingt hij in het derde bedrijf een ontroerende "No! No! pazzo son!".

Al de andere rollen zijn qua belangrijkheid eigenlijk te verwaarlozen. Dwayne Croft zong een onopvallende Lescaut. Dale Travis acteerde meer de rol van Geronte dan dat hij hem zong. En tenslotte een jonge zanger om in de gaten te houden... Sean Panikkar zong de student Edmondo met een ongelooflijk mooie tenorstem.

Publicatie: zondag 17 februari 2008 @ 0:15
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen