ti guarda dal Grande Inquisitor

Giulio Cesare in de Munt (1/2)

De Munt speelt Handels Giulio Cesare in Egitto in twee bezettingen. Ik hoorde vandaag de tweede bezetting met een alt in de titelrol. De vorige voorstellingen zouden ook al slachtoffer geworden zijn van ziektes. Vandaag was de dirigent René Jacobs ziek en werd hij vervangen door zijn assistent Piers Maxim.

FotoMaar ook de twee Sesto's uit de twee bezettingen waren ziek, zodat ook voor de voorziene Monica Bacelli vervanging gezocht moest worden. Regina Richter zong een redelijk goede Sesto vanuit de orkestbak, terwijl regieassistent Rogier Hardeman op scène acteerde.

De rest van de bezetting was werkelijk een "tweede" bezetting, die naam waardig.

Marijana Mijanovic heeft een paar jaar geleden als eens Giulio Cesare in het PSK gezongen, met Minkowski als dirigent. Toen had ze al geen al te grote indruk nagelaten en zelfs in de veel kleinere zaal van de Munt komt haar stem ook niet over. Ze zingt met al de kracht en kleur van een contratenor... ze klinkt zelfs bijna als een contratenor. Charlotte Hellekant was er indertijd ook bij. En ook nu vond ik haar Cornelia saai, vocaal kleurloos en absoluut niet ontroerend.

Sandrine Piau blijkt ook al niet echt geschikt te zijn voor Cleopatra. Als ze bij haar eerste optreden heldhaftig de scène komt opgerold en dan een strijdvaardige "Regni Cleopatra" zingt met een piepstemmetje, dan is dat zielig lachwekkend. Haar hoogte stelt al helemaal niets voor, waardoor een aantal climaxen volledig de mist ingaan.

Gelukkig zijn er nog een aantal kleinere rolletjes die niet dubbel bezet zijn met vooral Dominique Visse als een komische Nireno. Maar de enige echte stem in deze bezetting was die van Luca Pisaroni als Achilla. Zijn korte aria "Tu sei il cor di questo core" was het enige wat het eerste bedrijf een klein beetje dragelijk maakte.

Ik ben uiteraard niet gebleven om aan den lijve te ondervinden of het tweede en derde bedrijf even rampzalig zouden verlopen. Morgen hoor ik nog de eerste bezetting... hopelijk heb ik dan wel redenen om tot na de pauze te blijven.

Publicatie: woensdag 30 januari 2008 @ 21:28
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen