ti guarda dal Grande Inquisitor

Ruhe in deSingel

In de Lied-reeks van deSingel zit ook een vreemde eend... de productie Ruhe van Muziektheater Transparant die liederen van Schubert mengt met theater.

Op het podium van de Rode Zaal van deSingel staan een paar honderd, allemaal verschillende stoelen cirkelvormig opgesteld voor het publiek. Terwijl de helft van het publiek nog binnenstroomt en op zoek is naar die laatste vrije stoel, gaan de leden van het Collegium Vocale op hun stoel staan en zingen a capella het eerste lied "Vorüber die stöhnende Klage". Het is enkel de mannelijke helft van het Collegium Vocale dat verspreid staat over het podium. Alle meerstemmige Schubertliederen worden zonder begeleiding gezongen. Het zijn allemaal stemmige liederen die vooral voor sfeerschepping moeten zorgen, enkel het "Räuberlied" zorgt voor een lichtere noot.

Na de eerste vier liederen, worden de twaalf zangers onderbroken door de Nederlandse actrice Carly Wijs. Voor het theatergedeelte werden teksten geselecteerd uit het boek "De SS'ers" van Armando en Hans Sleutelaar, die in de jaren '60 Nederlandse ex-SS'ers geïnterviewd hebben en de teksten verwerkt hebben in een spraakmakend boek. Carly Wijs speelt een vrouw die in een SS-lazaret de gewonde Duitse soldaten verzorgt. Daarbij probeert ze vooral de aandacht te vestigen op het goede dat ze allemaal gedaan heeft. Weer vier liederen later, kruipt Josse De Pauw (die ook verantwoordelijk is voor de regie) in de huid van een oude gebrainwashte ex-SS'er, waarbij zijn hersenkronkels soms wel heel vreemde logica oplevert.

De titel van deze productie werd ontleend aan het lied "Ruhe, schönstes Glück der Erde". De hedendaagse componiste Annelies Van Parys heeft deze tekst ook op muziek gezet. Het Collegium Vocale is niet echt thuis in dit repertoire wat hen noodzaakt om deze compositie met een partituur te zingen. Terwijl ze Schuberts versie herhalen, verlaten ze hun plaats tussen het publiek en gaan ze aan de zijkant achter hun partituren staan. Deze actie breekt spijtig genoeg de eenheid. Ik ben er van overtuigd dat de voorstelling een stuk sterker zou eindigen, als ze dit, zoals de Schubertliederen, in de kring van het publiek zouden zingen. Zoniet, hadden ze het beter weggelaten.

Ik vond het in alle geval een fascinerende avond, die me nieuwsgierig gemaakt heeft om de rest van het boek van Armando te lezen...

Publicatie: woensdag 23 januari 2008 @ 21:45
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Nabucco in Mönchengladbach

Ik kan begrijpen dat een klein stadstheater als dat van Mönchengladbach ook wel eens Nabucco wil uitvoeren. Maar als ze meer dan de helft van de rollen niet min of meer deftig kunnen bezetten, dan hadden ze misschien beter een andere Verdi-opera gekozen...

Opera, 24-6-2018 8:24
1 opmerking

Hans Heiling in Essen

Het is misschien nog wat vroeg om van een Marschner-revival te spreken na de verschillende producties van Der Vampyr in Koblenz, Berlijn of Genève de afgelopen seizoenen. De opera van Essen draagt er in alle geval toe bij om het gat tussen Freischütz en Holländer op te vullen met een nieuwe productie van Hans Heiling.

Opera, 23-6-2018 10:07
0 opmerkingen

Der Graf von Luxemburg in Duisburg

Het is nog eens tijd voor een streepje operette. Twee jaar geleden ging een nieuwe productie van Der Graf von Luxemburg in Düsseldorf in première en wordt dit seizoen hernomen in Duisburg.

Operette, 22-6-2018 10:11
0 opmerkingen

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
4 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen