ti guarda dal Grande Inquisitor

Il barbiere di Siviglia in New York

Toen Peter Gelb vorig seizoen directeur werd van de Met, was een van zijn eerste acties om Bartlett Sher te engageren als regisseur. Sher had tot dan toe zijn sporen verdiend op Broadway. Zijn enscenering van Il barbiere di Siviglia was meteen een groot succes en was ook een van de eerste producties die vorig seizoen live in de Amerikaanse bioscopen te zien was.

Dat succes was toen ook toe te schrijven aan de super-bezetting met Juan Diego Florez als Almaviva, Joyce DiDonato als Rosina en Peter Mattei als Figaro. Maar de productie op zich is ook schitterend. Een aantal van die cinema-opera's van vorig jaar zijn ondertussen al op DVD verschenen... zoals Yevgenij Onegin met Hvorostovsky en Fleming, of ook I Puritani met Netrebko. Mocht die Barbiere ook ooit op DVD verschijnen, aarzel dan niet om hem te kopen.

Foto

Het is een kleurrijke productie met de warme kleuren van de Spaanse zon uit Sevilla. Het decor is gereduceerd tot een reeks deuren die in allerlei opstellingen geschoven kunnen worden en zo rudimentaire, maar effectieve, kamers kunnen vormen. Appelsienbomen worden als decoratie gebruikt. Er is ook een loopbrug rond het orkest gebouwd zodat bepaalde aria's deels voor het orkest gezongen werden, wat akoestisch niet ideaal was. Maar het belangrijkste aan deze productie is dat hij Úcht grappig is... op een verfijnde manier, zonder zangers die tegen deuren lopen of taarten in hun gezicht krijgen. De meeste slapstickachtige capriolen komen van de danser die de rol van Ambrogio speelt.

Figaro werd gezongen door Franco Vassallo. Ik had hem eerder al eens in Un ballo in maschera in Leipzig gehoord, waar ik niet echt onder de indruk was van zijn Renato. Als Figaro is hij een stuk beter, maar toch nog niet helemaal wat het moet zijn. Hij heeft weinig charisma en de coloraturen van "Largo al factotum" zijn nogal slordig. Zijn tekstprojectie is ook omfloerst en minder knapperig dan bij de rest van de bezetting, ondanks zijn Italiaanse afkomst.

Maar er werd vooral uitgekeken naar Jose Manuel Zapata (Almaviva) en Elina Garanca (Rosina) die gisteren allebei hun debuut maakten aan de Met.

Jose Manuel Zapata is nog geen echt bekende naam, alhoewel Rossini-fans hem ongetwijfeld wel zullen kennen. Ik heb hem ontdekt in La pietra del paragone in Parijs. Vooraf werd gisteren aangekondigd dat hij een verkoudheid had, maar daar was uiteindelijk bijster weinig van te merken. Alleen de hoge slotnoten van de cabaletta van "Cessa di pi¨ resistere" werden voorzichtig en met weinig kracht gezongen. Zijn stem klinkt minder metaalachtig dan die van Florez, maar verder doet hij zo ongeveer alles wat de Peruviaan ook doet. Tijdens zijn serenade "Ecco ridente in cielo" zong hij in de eerste lijn zowaar al een triller. Zijn frasering en stijlgevoel zijn voorbeeldig met voortreffelijke diminuendo's en pianissimo's in bijvoorbeeld "Se il mio nome saper voi bramate".

De Letse mezzo Elina Garanca is al heel wat beter bekend. Voorafgaand aan haar debuut kreeg ze zelfs een lang artikel en interview in The New York Sun. Gisteren vierde ze een ware triomf. Haar stem is dan ook fantastisch mooi en homogeen. In de laagte klinkt ze romig en donker voluptueus zonder rauwe bijklanken van haar borststem. Haar hoogte is dan weer gigantisch groot en met een helderheid die je eerder bij een sopraan zou verwachten. Het is alleen spijtig dat ze geen trillers zingt, zelfs niet in "Una voce poco fa". Maar voor de rest is dit een schitterende mezzo die een echte aanwinst is voor het steeds groeiend contingent lyrische mezzo's.

Bruno Pratic˛ is de veteraan in het gezelschap. Je kan moeilijk zeggen dat hij zijn rol mooi zingt, maar hij re´ncarneert zichzelf gewoon in Dr. Bartolo. Hij zingt zijn aria "A un dottor della mia sorte" met alle natuurlijkheid die je je kan voorstellen. Hij verandert zijn stem, imiteert stemmetjes, speelt met de tekst, neemt vrijheden met de noten. Het is iets wat alleen een echte Rossini-meester kan... en mag doen. Peter Rose zong tenslotte Don Basilio, waarbij hij onder andere in de Lasteraria zijn diepste noten door de zaal liet botsen.

Dit was de laatste voorstelling die ik deze week in New York zag, en het was ook de meest bevredigende.

Publicatie: zondag 13 januari 2008 @ 23:44
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die sch÷ne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar ÚÚn ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

DÚ vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als ÚÚn van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Sch÷ne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen