ti guarda dal Grande Inquisitor

Hansel and Gretel in New York

De Hansel and Gretel die twee weken geleden in Kinepolis te zien was, heb ik gisteren live kunnen meemaken in de Met.

Foto

De opera werd opgevoerd in een Engelse vertaling van David Pountney, vermoedelijk om het beter begrijpbaar te maken voor de aanwezige kinderen. Maar dat was een maat voor niets. Ondanks de bijna volledige Engelstalige bezetting, bleef de tekst grotendeels onverstaanbaar. Dan hadden ze het evengoed in het oorspronkelijk Duits kunnen doen. Maar gelukkig waren er de ondertitels...

Voor deze productie had de Met een goede bezetting verzameld. Alice Coote en Christine Schäfer waren een zeer geloofwaardige Hans en Grietje. Christine Schäfer moest wel nog even opwarmen eer ze haar draai vond. Bij de ouders was vooral Alan Held een succes met zijn gigantische volle stem. Rosalind Plowright klonk meestal schril als de moeder. Maar het was vooral de heks die terecht het meeste applaus oogstte. In plaats van door een mezzo, werd ze in deze productie vertolkt door de tenor Philip Langridge. Bij momenten klonk hij als een Mime bij het vooruitzicht van een gebraden Hansel.

De enscenering was van Richard Jones, ook bij ons bekend van een paar producties in de Vlaamse Opera. De productie was afkomstig van de Welsh National Opera... zonder peperkoeken huisje of engelen. De enscenering draait rond de honger, die uiteraard vooral in het eerste bedrijf aanwezig is. Maar tijdens de droomscène dromen ze over eten en dikke koks, in plaats van de engeltjes die hen beschermen in het bos. Dat bos is een diepe kamer met een lange lege tafel. Het laatste bedrijf speelt zich tenslotte af in een grote keuken waar de heks al haar lekkers klaarmaakt, en waar ze, nadat ze gebakken is in de oven, door Hansel en Gretel opgegeten wordt...

Publicatie: zaterdag 12 januari 2008 @ 14:09
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen