ti guarda dal Grande Inquisitor

Euryanthe in het PSK

De Munt begon het nieuwe jaar met een concertante uitvoering van Euryanthe in het Paleis voor Schone Kunsten.

De opera's van Carl Maria von Weber zijn in België heel zelden te horen, zelfs Freischütz niet, laat staan Euryanthe. De reden daarvoor is meestal het zwakke verhaaltje... wat uiteraard een belachelijk argument is. De aanwezigheid van ridders, spoken, jonkvrouwen en een ring hebben andere opera's nooit van het repertoire gehouden. Het was de eerste keer dat ik Euryanthe volledig hoorde en ik was aangenaam verrast door wat ik hoorde.

Foto

De opera draait rond een "goed" en een "slecht" koppel. De respectievelijke zangers kunnen omschreven worden met dezelfde adjectieven. Graaf Adolar is een partij die zich ergens tussen Tamino en Lohengrin bevindt maar met meer hoge noten. Kurt Streit zong hem vooral als opvolger van Tamino, waarbij die hoge noten er meestal stralend uitkwamen. Het meest succesvol vond ik hem in zijn eerste aria, de romanze "Unter blüh'nden Mandelbäumen".

Gabriele Fontana was een schitterende Euryanthe. Als ze haar geliefde Adolar bezingt in "Glocklein im Thale" doet ze dat soms met piano hoge noten en op een bepaald moment zendt ze een perfecte messa di voce de zaal in. Die eerste aria klonk echter nog wel heel voorzichtig en gecontroleerd, maar het resultaat mocht er zijn. Nadien klonk ze vrijer, met als orgelpunt een verscheurende "So bin ich nun verlassen". Maar ook haar vertelling van de geschiedenis van Emma was beangstigend. Die spookscène werd trouwens voorzien van de meest onwezenlijke klanken die Kazushi Ono kon ontlokken aan het Muntorkest, die met deze uitvoering nog een triomf op zijn palmares kan schrijven.

Het andere koppel, Eglantine en Lysiart, was veel minder overtuigend. Jolana Fogasova zong Eglantine, in plaats van de oorspronkelijk aangekondigde Charlotte Margiono. Ze heeft een ruime stem met een mooi klank, maar ze doet er niet echt veel mee. Zelfs met behulp van de boventitels kon ik niet raden wat ze eigenlijk zong. Door haar constant gevecht met de taal verloor ze ook nog eens haar legato. Detlef Roth steekt zijn onderlip vooruit, kijkt nijdig en beklemtoont af en toe wat medeklinkers... maar het is niet voldoende om als de slechterik Lysiart te overtuigen. Daarvoor mist hij de dreigende lage noten en de venijnige tekstinterpretatie.

Dit concert zal op 13 januari uitgezonden worden door Musiq3 en op 26 januari door Klara... vooral voor Fontana, Streit en Ono het beluisteren waard.

Publicatie: donderdag 3 januari 2008 @ 18:23
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen