ti guarda dal Grande Inquisitor

Peter Mattei in De Munt

De Zweedse bariton Peter Mattei is in Brussel hoofdzakelijk bekend van zijn opera-optredens, onlangs nog als Marcello in La Boheme. Maar vroeger hebben we hem ook al gehoord als Don Giovanni, Yevgenij Onegin of de Graaf uit "Nozze". Zijn optredens worden telkens gekenmerkt door een eenzijdige, agressieve interpretatie die hij op al zijn vertolkingen toepast.

En wat blijkt... als hij een liedrecital zingt, doet hij dat op net dezelfde manier. De dichter uit Dichterliebe wordt op die manier een ongelikte beer, die zich sterk verongelijkt voelt door het leed dat hem is aangedaan. Op zich is dat natuurlijk "een" interpretatie, alleen spijtig dat daardoor al de nuances van Robert Schumanns partituur vakkundig platgewalst worden door zijn vocaal geweld. Zijn pianist Matti Hirvonen doet lustig mee en slaat gezwind op de pianotoetsen... bij momenten raakt hij zelfs de juiste toetsen.

Na de pauze bedaart Peter Mattei even om Debussy's Ballades de François Villon te zingen, wat hij redelijk goed doet. Met de drie volgende liederen van Stenhammar is hij in zijn moedertaal aanbeland en toont hij dat hij ook heel mooi lyrisch kan zingen, zonder nodeloos geweld. De laatste reeks liederen (van Ture Rangström) vertellen het verhaal van koning Erik XIV. En hier kan hij zich weer nauwelijks beheersen en laat zich verleiden tot vocale overacting.

Het eerste bisnummer kondigde hij aan als een lied over het eurosongfestival... het blijkt de zangwedstrijd van de koekoek en de nachtigaal te zijn uit Mahlers Lob des hohen Verstandes. Om af te sluiten zong hij nog twee liederen van Stenhammar.

Dit recital wordt door Klara uitgezonden op 17 juni, en op 22 juni door Musique 3.

Publicatie: zondag 1 juni 2003 @ 20:49
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen