ti guarda dal Grande Inquisitor

Magdalena Kozena in het PSK

Magdalena Kozena heeft onlangs een nieuwe CD uitgebracht, Ah! mio cor, met uitsluitend Handel-aria's. Ze wordt daarbij begeleid door het Orchestra Barocca di Venezia onder leiding van Andrea Marcon. De maand november heeft ze uitgetrokken om een toernee langs verschillende Europese concertzalen te maken om die CD te promoten. Gisteren waren ze in het PSK.

Foto

Zoals gewoonlijk bestaat zo'n concert niet enkel uit aria's, maar wordt een grote hap van de avond ingenomen door instrumentale muziek. In dit geval waren dat vier concerto's van Vivaldi, voorafgegaan door de Sinfonia van Giustino. Ik vermoed echter dat de grote meerderheid van het publiek gekomen was voor Magdalena Kozena.

Haar eerste twee aria's waren opwarmertjes uit twee oratoria van Handel. With darkness deep as is my woe uit Theodora was een rustige opener, gevolgd door een energiek Oh! Had I Jubal's lyre uit Joshua. Meteen is de warmte van haar stem merkbaar, de vlekkeloze coloraturen en een eerste triller. Van die trillers zouden er nog meer volgen, in allerlei gedaanten.

Het eerst deel van de avond eindigde met de fabuleuze Scherza infida uit Ariodante. In deze aria zingt Ariodante zijn verdriet uit omwille van de vermeende ontrouw van zijn geliefde Ginevra. Kozena stopt echter niet bij dat verdriet, maar een hele reeks andere emoties passeren de revue. Het is ongelooflijk te horen op hoeveel manieren die twee woordjes "scherza infida" gezongen kunnen worden. De ene keer is het woedend, dan weer wanhopig, verontrust en vertwijfeld of zelfs liefdevol. Daarbij bestrijkt ze ook een heel brede tessituur. Tijdens het da capo-gedeelte duikt ze zelfs even in de kelder en haalt daar noten boven met een volheid, die zelfs een Ulrica jaloers zouden maken.

Na de pauze begon ze met Sesto's aria Cara speme, questo core uit Giulio Cesare. Enkel begeleid met een luit en een cello, houdt ze het heel simpel en ingetogen, maar des te aangrijpender. De titelaria van haar CD mocht natuurlijk ook niet ontbreken met een verscheurende uitvoering van Alcina's Ah, mio cor. Het spektakel vierde tenslotte weer hoogtij met Ariodantes Dopo notte. Een concert met in totaal zes aria's... het lijkt weinig, maar de intensiteit van de vertolkingen zorgde er toch voor dat het helemaal niet weinig aanvoelde. Er kwamen trouwens nog twee bisnummers. Het onvermijdelijke Lascia ch'io pianga en Ombra mai fu.

Heel het concert werd ook gefilmd door RTBF en zal ook door arte uitgezonden worden tijdens de kerstperiode. Het is een niet te missen uitzending. Maar tot het zo ver is, kan ik ook haar jongste CD met harte aanbevelen.

Publicatie: zondag 11 november 2007 @ 9:38
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar n ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

D vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als n van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen