ti guarda dal Grande Inquisitor

Juliane Banse in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd stijlvol afgesloten met de sopraan Juliane Banse en pianist Martin Helmchen.

Hun programma begon en eindigde met Schubert met tussenin Franse liederen. Voor de pauze hoorden we liederen van Charles Koechlin... een componist die ik niet kende, maar waarvan Juliane Banse wel een dubbel-CD met zijn orkestliederen opgenomen heeft. Zijn stijl doet soms wat aan Fauré denken, zoals in Pleine eau, of ook aan Ravel, Dame du ciel bijvoorbeeld. Na de pauze stonden vier Franse liederen van Liszt naar gedichten van Victor Hugo op het programma met het onvermijdelijke Oh, quand je dors of Comment, disaient-ils met op het einde een perfect uitgevoerd triller. Haar Frans is trouwens even mooi als haar Duits.

Ook op andere vlakken kan Juliane Banse vereenzelvigd worden met perfectie. Elke noot is juist geplaatst, haar intonatie is loepzuiver en alles klinkt gewoonweg onwezenlijk mooi. Ook in de reeks Schubertliederen is alles zoals het zijn moet. Mijn enige bedenking is dat er wat veel introspectieve liederen op haar programma stond, die naar mijn smaak meestal ook net iets te traag uitgevoerd werden... wat het geheel soms wat langdradig maakte. Voor de goede orde werd tussendoor wel een Bei dir allein of een Im Frühling uitgevoerd tussen verschillende zon-maan-ster-liederen.

Met drie Liszt-bisnummers eindigde dit jaar mijn bezoek aan de Schubertiade... ik kijk nu al uit naar de editie van 2008.

Foto

Publicatie: maandag 10 september 2007 @ 7:59
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen