ti guarda dal Grande Inquisitor

Genia Kühmeier in Schwarzenberg

Toen Genia Kühmeier vijf jaren geleden voor het eerst optrad bij de Schubertiade samen met andere jonge zangers was ze nog een onbekende naam. Ondertussen heeft ze onder andere al een paar Pamina's in Salzburg achter de rug, heeft ze de gerenoveerde Scala mogen inzingen en zong onlangs nog Micaela in Le Châtelet... maar desalniettemin is ze toch nog geen écht bekende naam. Gisterenmiddag zong ze een gevarieerd liedrecital met Helmut Deutsch aan de piano.

Foto

Ze begon het recital met Beethoven. In de eerste liederen klonk haar stem nog wat dun, maar bij het laatste lied Kennst du das Land - ja, er bestaat ook een Beethovenversie - was ze ingezongen en in topvorm voor vier Schubert-liederen. Gretchen am Spinnrade was meteen een goede test voor haar expressieve mogelijkheden. Alle wensen werden ingevuld, zowel op het vlak van tekstprojectie als op het vlak van inleving. De climax van "sein Kuss" werd mooi afgerond met een subito piano. De twee volgende liederen, Am Grabe Anselmos en Nacht und Träume, lieten haar beheersing van het mezza voce horen... ontroerend mooi.

Mozart is een van de componisten waar ze momenteel van leeft, en hij kon dan ook niet ontbreken met drie liederen. Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhaber verbrannte heeft vooral een leuke pianobegeleiding, maar wordt in de handen van Kühmeier een dramatisch miniatuurtje. Het charmante Dans un bois solitaire toonde aan dat ook op haar Frans heel weinig aan te merken valt. En na Bella mia fiamma kan ze zo Susanna gaan zingen.

Na de pauze zong ze Dvoraks Zigeunermelodien, in het Tsjechisch, en zonder partituur. Tenslotte kwamen nog wat Straussliederen, zoals Die Nacht of Cäcilie. Strauss heeft ook een aantal Wiegenlieder geschreven, maar Meinem Kinde kende ik nog niet. Voor de bisnummers bleef ze bij Strauss met weer een schitterend mezza voce voor Morgen.

Publicatie: vrijdag 31 augustus 2007 @ 9:40
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen