ti guarda dal Grande Inquisitor

Robert Holl in Schwarzenberg

Robert Holl is sinds mensenheugenis een vaste gast bij de Schubertiade. Dit jaar was Graham Johnson zijn partner in een volledig Schubertprogramma.

Het programma had de titel "Lieder nach Gedichten deutscher Romantiker" meegekregen... een wat lege titel, aangezien zowat alle Schubertliedprogramma's die titel zouden kunnen krijgen. Robert Holl staat niet echt bekend omwille van zijn meeslepende of opwindende liedrecitals, die zich vaak beperken tot een reeks gelijkaardige liederen. Het zijn wel altijd doorwrochte vertolkingen waarbij de muziek en de tekst centraal staan. Het is Schubert zonder franjes.

Het meest interessante kwam meteen in het begin. Het thema van het "Wanderen" werd geïllustreerd door de drie Gesänge des Harfners. Het vraagt niet veel verbeelding om in de licht voorovergebogen figuur van Robert Holl en zingend met gesloten ogen, de blinde Harfenspieler te herkennen. Het interessante was echter het feit dat de Harfnerlieder voorafgegaan werden door Der Wanderer (D489). Net zoals de Mignon-Lieder vaak aangevuld worden met Kennst du das Land, is Der Wanderer een geniale inleiding op de Goethe-gedichten. Opvallend was dat Robert Holl op het einde de hoge optie koos. Ik verkies meestal de lage noot op het einde, maar in dit geval werd die "dort ist dat Glück" een uitdrukking van extatische hoop.

Het middendeel van het recital bestond uit natuurliederen, opgebouwd rondom selecties uit de Abendröte-cyclus. Het recital eindigde met liederen rond de dood met een hoogst indrukwekkende Totengräbers Heimwehe als afsluiter. Na die donkere liederen moet je uiteraard geen Musensohn als bisnummer verwachten. Ook hiervoor hebben ze gegrasduint in minder bekend repertoire en kwamen ze uit bij de Novalis-tekst Nachthymne, dat gelukkig nog gevolgd werd door Nachtviolen om niet geheel gedeprimeerd de Oostenrijkse regen ingestuurd te worden.

Publicatie: donderdag 30 augustus 2007 @ 9:53
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen