ti guarda dal Grande Inquisitor

Schade en Quasthoff in Schwarzenberg

De eerste briljante "Liederabend" van de Schubertiade Schwarzenberg is een feit. Het duorecital van Michael Schade en Thomas Quasthoff met Justus Zeyen aan de piano was puur genot van begin tot einde.

De delen voor en na de pauze waren gelijkaardig opgebouwd. Ze begonnen en eindigden telkens met duetten. Tussenin zongen Schade en Quasthoff telkens vier liederen van een bepaalde componist. In het eerste deel zong Michael Schade bijvoorbeeld - noblesse oblige - liederen van Mozart, en nam Thomas Quasthoff de Schubertliederen voor zijn rekening.

Foto

Ze begonnen met duetten van Mendelssohn, met als eerste Ich wollt, meine Liebe ergösse sich. Afgelopen weekend zongen Annette Dasch en Michelle Breedt dit ook, als bisnummer. Maar daar houdt dan ook elke vergelijking op. Daar waar het recital van de dames gekenmerkt werd door chaos, zongen de mannen in perfecte harmonie. De donkere stem van Quasthoff werd mooi aangevuld door de heldere klank van die van Schade. En - wat zeker niet altijd even evident is in duetten - beide mannen waren ook altijd tot de laatste lettergreep te verstaan.

Wat de solo-liederen betrof, kozen ze juweeltjes van de liedliteratuur. Opmerkelijk daarbij is dat ze telkens hun groepje van liederen zo opbouwden dat de climax ergens in het midden lag en niet op het einde. Dat laatste zou wel voor gemakkelijk applaus zorgen, maar de eerste optie vormt een organischer geheel en leidt tot een intenser slot. In het geval van de Schubertliederen, zou het bijvoorbeeld gemakkelijk geweest zijn om te eindigen met Auf der Bruck. Maar Quasthoff had echter gekozen om te eindigen met Normans Gesang, wat weliswaar gezwind met galopperende paarden begint, maar het eindigt toch pianissimo. Daarvoor had hij Im Frühling gezongen en Heidenröslein als starter.

Das Veilchen kan als de Mozartiaanse tegenhanger van Heidenröslein beschouwd worden. Michael Schade legt bij zijn vertolking de nadruk op het trieste en dramatische karakter van dit lied, maar zonder te dramatiseren. Ook in de andere liederen was zijn Mozartcultuur overduidelijk aanwezig. In de manier waarop hij zong, is het onmogelijk om niet meteen Mozart te herkennen in deze liederen. Hij sloot zijn Mozart-deeltje af met een intens ontroerende Abendempfindung an Laura.

Na de pauze begonnen ze met een streepje opera... twee duetten van Ferrando en Guglielmo uit Cosi fan tutte. Tijdens de lange piano-inleiding voor Secondate aurette amiche spoorden ze Justus Zeyen aan om wat sneller te spelen, maar hij hield zich onverstoorbaar aan zijn ritme, waardoor je zou kunnen denken dat de tweede helft minder serieus zou worden. Maar niets was minder waar.

Michael Schade zong Schumann-liederen met dezelfde gecultiveerde stijl waarmee hij Mozart gezongen had. Er viel niets af te dingen op zijn karakterisatie van de spookachtige sfeer rond de lorelei in Waldesgespräch. Een hemels mooie Mondnacht bracht de Schumann-liederen tot een muisstil einde. Thomas Quasthoff zong een aantal van Brahms' mooiste liederen... waaronder Sapphische Ode, en Auf dem Kirchhofe als slot.

Om de avond af te ronden wendden ze zich tot iets lichters, een medley van Weense liederen. Het overbekende Wien, Wien nur du allein vormde daarbij de rode draad. Toen Quasthoff in het Weens dialect het Fiakerlied inzette, had hij heel de zaal op zijn hand. Na het meest overdonderende slotapplaus dat ik deze week gehoord heb, herhaalden ze dat Fiakerlied nog eens als bisnummer.

Dit recital werd opgenomen voor de Oostenrijkse radio. Het zal misschien ook ooit wel eens op klara uitgezonden worden; vrijdag 31 augustus wordt het echter al uitgezonden door ORF Ö1... ook te beluisteren via hun webstream.

Publicatie: woensdag 29 augustus 2007 @ 10:25
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen