ti guarda dal Grande Inquisitor

Bayreuth - Der Ring des Nibelungen

De eerste reeks van vier avonden Der Ring des Nibelungen zijn gepasseerd. Christian Thielemann zorgde blijkbaar weer voor de mooiste momenten. Tankred Dorst mocht na Götterdämmerung weer de boes incasseren voor zijn enscenering.

FotoOndanks de befaamde "Werkstatt Bayreuth", waar een herneming heringestudeerd wordt en de regie verder verfijnd kan worden, blijkt er nauwelijks iets gewijzigd te zijn. De meest spectaculaire wijziging zou het einde van Das Rheingold geweest zijn als de goden een trap opgaan, daar waar ze vorig jaar die trap afgingen... Voor de rest blinkt de productie uit door een afwezige personenregie en vooral mooie beelden.

De zangers zijn grotendeels hetzelfde gebleven. Linda Watson zingt weer Brünnhilde. Andrew Shore (Alberich) en Michelle Breedt (Fricka) zijn ook weer van de partij. Adrianne Pieczonka blijkt weer een van de beste zangers van de bezetting te zijn als Sieglinde. De Siegmund, Endrik Wottrich, werd daarentegen uitgejouwd... en zal voor de volgende voorstelling vervangen worden door Robert Dean Smith. Naast Pieczonka, krijgt enkel Hans-Peter König unaniem goede punten voor zijn Fafner en Hagen. Stephen Gould zou een redelijke Siegfried gezongen hebben, alhoewel met kanttekeningen voor de oude Siegfried. Dé grote verandering in de bezetting betrof Wotan. Albert Dohmen maakt zijn Bayreuth-debuut als de oppergod, en volgt daarmee Falk Struckmann op. De meeste recensies zijn overwegend positief over zijn vertolking.

Recensies:

Publicatie: donderdag 2 augustus 2007 @ 21:44
Rubriek: Festivalnieuws

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen