ti guarda dal Grande Inquisitor

Le nozze di Figaro in München

De productie van Le nozze di Figaro die de Münchner Opernfestspiele opgenomen heeft in haar festival is al tien jaar oud. Het is een goede mix van tekstgetrouwheid en een lichte modernisering.

FotoDieter Dorn houdt zich strikt aan de regieaanduidingen en hoeft daardoor zijn hoofd niet te breken over hoe hij de opera binnen een of ander "concept" moet gewrongen krijgen. Ook wat de kostuums betreft - afgezien van een wat kleurrijke kamerjas voor de Graaf - is het eigenlijk een overwegend traditionele enscenering. Enkel voor het decor gaan ze de minimalistische toer op. In een volledig witgeschilderde kamer met drie deuren staat in het eerste bedrijf enkel een bed en de vereiste stoel, waar Cherubino en de Graaf zich achter kunnen verstoppen. Voor de andere bedrijven komt er een salon in te staan of wat stoelen. Allemaal heel eenvoudig om het verhaal helder te vertellen.

De enscenering van het laatste bedrijf is het vermelden waard. In die kamer is geen poging ondernomen om een tuin na te bouwen, maar er ligt één groot laken met daarop wat kleinere lakens. De scène is hel verlicht, maar door de verschillende karakters zich te laten verstoppen onder die lakens wordt alles toch duidelijk. Voor een keer komt zelfs de persoonsverwisseling van Susanna en de Gravin overtuigend over. Het slot, waarbij de Gravin de Graaf vergiffenis schenkt, wordt ook oprecht gespeeld in tegenstelling tot de vaak cynische ensceneringen die we zo vaak zien. Deze benadering werkt wel degelijk en voelt ook juist(er) aan.

Op een belangrijke uitzondering, was de bezetting ideaal. En om met die uitzondering te beginnen... Heidi Grant Murphy was een rampzalige Susanna. Ze heeft een prutsstemmetje dat soms nauwelijks voorbij de derde rij geraakt. Ze gebruikt talloze onderscheiden registers waarbij enige homogenisatie ver zoek is. Af en toe gebruikt ze ook nog een spreekregister voor als de noten wat aan de lage kant liggen. En in plaats van juist op een noot in te zetten, glijdt ze veel te vaak naar de juist noot. Haar aria "Deh vieni, non tardar" was een misser van formaat. Ze is eventueel geschikt om een Barberina te zingen in een B-huis, maar niet voor Susanna in de Münchner Staatsoper.

Ik wist vooraf niet wat ik moest verwachten van Hanno Müller-Brachmann als Figaro. Ik heb hem al een paar keer gehoord in Liedrecitals, waarbij hij mij nooit kon overtuigen. Maar hij is een schitterende Figaro. In het eerste bedrijf kwam hij nog wat traag op gang, maar "Se vuol ballare" had al de nodige aggresiviteit. In zijn laatste aria "Aprite un po'quegli occhi" toonde hij zowel pijn als woede. Misschien dat hij zich erbij moet neerleggen dat hij gemaakt is voor opera en niet voor liederen...

Maite Beaumont zong vorig seizoen ook Cherubino in Amsterdam en dat Nederlandse succes kon ze hier herhalen. Haar "Voi, che sapete" vond ik iets beter geslaagd dan "Non so piu cosa son". Maar de echt grote successen gingen naar de Graaf en de Gravin.

De Graaf is een van de grote rollen van Simon Keenlyside waarin ik hem nog nooit gehoord had. Zijn vertolking kan vergeleken worden met zijn Don Giovanni, zoals onlangs nog in Zürich, vooral op de manier waarop hij de rol zingt. Zijn vertrouwdheid met de rol, zorgt ervoor dat hij heel vrij kan omgaan met de muziek - zowel met de noten als de tempi. Maar zijn aanvoelen voor de Mozartstijl is van dien aard dat het allemaal juist blijft klinken. De Graaf is een van die gevaarlijke rollen waarbij een zanger zich heel snel kan vergalopperen. Maar dat overkomt Keenlyside uiteraard niet. Hij doseert perfect, waardoor hij nog meer dan voldoende reserves heeft voor "Hai gia vinta la causa" in het derde bedrijf.

En tenslotte de Gravin. Anja Harteros kende ik enkel als winnares van de Cardiff-wedstrijd en van haar recente solo-CD. Ik had hoge verwachtingen, maar was niet voorbereid op wat ze echt kan presteren. Op theatraal vlak is ze een ideale Gravin. Ze is jong, heeft uitstraling en de elegantie die je van een Gravin mag verwachten. Een van haar onverwachte hoogtepunten was tijdens "Voi che sapete". Terwijl Cherubino zijn arietta zingt, is het onmogelijk om niet naar Harteros te kijken en de emoties op haar gezicht te volgen... je ziet haar terugdenken aan de tijd toen ze nog gewoon Rosina was en Almaviva nog op haar verliefd was.

Maar dan haar stem... die is van een ongehoorde kwaliteit. "Porgi, amor" heb ik zelden beter gehoord, volledig mezza voce gezongen met een vocale beheersing die enkel fenomenaal genoemd kan worden. Ik dacht dat ik toen alles wel gehoord had, maar toen kwam het derde bedrijf. In het recitatief "E Susanna non vien!" hoor je al de emoties die je ook bij een Donna Elvira verwacht. Maar met "Dove sono i bei momenti" sloeg ze gewoon alles. In het eerste deel was er weer dat schitterende mezza voce en dat prachtig legato. De hogere noot op 'di cangiar' kunnen soms wat dun worden, maar bij Anja Harteros zijn die even vol en perfect geplaatst als de rest van haar stem. Ik was toen al bijna murw, maar in het da capo-gedeelte deed ze alles nog eens over, maar nog mooier, nog wat meer pianissimo, nog ontroerender. Perfectie bestaat uiteraard niet, maar zij kwam wel bangelijk dicht in de buurt. Ze heeft er sinds gisterenavond een fan bij...

Publicatie: dinsdag 24 juli 2007 @ 10:34
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen