ti guarda dal Grande Inquisitor

Orlando in München

Eén van de verdiensten van Sir Peter Jonas is om terug barokopera's in München op het programma te zetten... veel Handel, meestal met Ivor Bolton en met David Alden als regisseur. De herneming van Orlando werd echter gedirigeerd door Christopher Moulds.

David Alden heeft een twijfelachtig gevoel voor esthetica. Zijn enscenering is vewant met de Lowery-productie van Rinaldo, alhoewel ze minder knettergek is. De ridder Orlando is een soldaat in blauw uniform, de Angelica van het eerste bedrijf is geïnspireerd op Paris Hilton, Medoro is een woestijnpiraat. Zoroastre lijkt alles geregeld te hebben om de liefde uit Orlando zijn hoofd te krijgen. Met zijn maatpak is hij de manager van de productie. Dorinda is zijn secretaresse die mee in het complot zit, maar zich later ontpopt tot bimbo en nog later tot soldaat.

Foto

Orlando werd gezongen door David Daniels. Ik ben geen fan van de contratenorstem, maar David Daniels heeft echter wel een opvallend grote stem en iets meer mogelijkheden dan een doorsnee-contratenor. Alhoewel... veel verder dan af en toe wat meer nadruk op een woord leggen, komt hij niet. Zijn beweeglijkheid in de coloraturen is vlekkeloos, maar zonder trillers, messi di voce of zelfs eenvoudige variaties in dynamiek. Er was wel de nodige dosis spektakel, maar weinig emotie.

Vocaal-technisch valt op de Angelica van Rosemary Joshua weinig af te dingen. Ze zingt alles heel mooi en juist. Maar ze kon me nooit echt ontroeren en ik moest soms een geeuw onderdrukken. Ik had iets meer van haar verwacht. Het was daarentegen Olga Pasichnyk die met de eer ging lopen. Haar Dorinda ontroert wel als Medoro voor Angelica kiest. Maar ook haar heroïsche aria's zijn spectaculair. De stem klinkt voluit in de grote zaal en zelfs de eenvoudigste versiering zit vol gevoel en wordt gekenmerkt door emotionele betekenis. De Medoro van Beth Clayton en de Zoroastro van Alastair Miles waren ook goed gezongen. Maar naast Pasichnyk vallen ze wat bleek uit.

Publicatie: maandag 23 juli 2007 @ 9:51
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen