ti guarda dal Grande Inquisitor

Il re pastore in De Munt

Il re pastore is een "vroege" Mozartopera met slechts vijf zangers en zonder koor. Na de ronduit belachelijke productie die Muziektheater Transparant vorig jaar op de planken bracht (ook gekend als "Wolfie in Plopsa-land"), waagt nu de Munt zich aan een semi-scenische opvoering van deze opera. Dat "semi-scenisch" moet wel met een korreltje zout genomen worden, want bij momenten was de regie meer geïnspireerd dan hun productie van Il due Foscari.

Maar in een semi-scenische voorstelling zijn het in de eerste plaats de zangers die van belang zijn; de Munt heeft een redelijk homogene bezetting verzameld... ondanks het feit dat een opera met drie sopranen en twee tenors nogal eenzijdig is, wat misschien de reden is waarom de vonk nooit echt oversprong.

Het herderskoppeltje werd gezongen door Annette Dasch (Aminta) en Isabel Bayrakdarian (Elisa). Een paar maanden geleden was Annette Dasch nog te horen als Fiordiligi in de Vlaamse Opera... de versierde passages komen er nog altijd niet even vlot uit, maar Aminta ligt haar wel een stuk beter. En het donkere in haar stem helpt haar wel in deze travestierol. Bayrakdarian begint de avond redelijk "robuust", maar ontwikkeld zich gaandeweg tot een mooie Elisa. De derde sopraan is Raffaella Milanesi in de iets kleinere rol van Tamiri. Met haar leggiero stem worstelt ze met de lagere noten, maar is voor de rest best aanvaardbaar.

Bruce Ford zong weliswaar een heroische Alessandro, maar werd - wat mij betreft - toch voorbij gestoken door Juan José Lopera als Agenore. Zijn lyrische tenor lijkt me perfect voor de typische Mozart-rollen als Tamino of Ferrando... heel mooi.

Publicatie: donderdag 1 mei 2003 @ 17:50
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen