ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Zauberflöte in De Munt

Als afsluiter van het seizoen herneemt de Munt de productie van William Kentridge van Die Zauberflöte.

Piers Maxim volgt René Jacobs op als dirigent. Hij houdt zich ook grotendeels aan de lijnen die Jacobs twee jaar geleden uitgezet heeft... inclusief de piano-interventies tijdens de aria's en het buitensporig snelle ritme voor Sarastro's intrede.

Er waren twee bezettingen voorzien, waarbij in de eerste bezetting verschillende zangers van twee jaar geleden zaten. Ik was echter geïnteresseerd in de nieuwe stemmen en vooral in de Pamina van Hélène Guilmette. Maar de Munt vond het blijkbaar wel een leuk idee om, afgezien van de eerste paar voorstellingen, alle bezettingen van datum te verwisselen. Daardoor kwam ik onvoorzien in een voorstelling met de eerste bezetting terecht.

Bij de hoofdrollen hoorde ik zo nog eens Harry Peeters als Sarastro... met de lage opties. Stephan Loges zong weer Papageno. In vergelijking met twee jaar geleden "zit" zijn stem beter alhoewel hij in het begin nog redelijk monochroom klonk. Milagros Poblador was een zwakke Königin der Nacht. Enkel haar extreem hoge noten klinken juist. Dat deel van haar stem heeft ook voldoende gewicht. Het is spijtig dat de twee octaven onder die hoge fa niet veel voorstellen, dat ze regelmatig naast de toon zingt of geen egale lijn kan zingen.

Ik ben geen fan van Sandrine Piau en ik vond haar Pamina dan ook maar middelmatig. De mogelijkheden van haar stemmetje zijn te beperkt om een goede Pamina te zijn. Het was dan ook niet te verwonderen dat ze voor "Ach, ich fühl's" allerlei zuchterige truuks moest bovenhalen om emotie in haar stem te krijgen. Ik vond Jeremy Ovenden daarentegen wel een aanvaarbare Tamino. Hij zong vooral met dramatische expressie in tegenstelling tot pure, gepolijste Mozartiaanse lijnen. In een voor de rest zwakke tot middelmatige bezetting vond ik hem wel de meest interessante zanger.

Publicatie: vrijdag 15 juni 2007 @ 18:18
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
0 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen