ti guarda dal Grande Inquisitor

Hendrickje Van Kerckhove in Flagey

Na haar optredens in de Belgische operahuizen, beschouw ik Hendrickje Van Kerckhove vooral als een Mozartzangeres. In de reeks "Een middag als geen ander" van Flagey, kon ik haar nu ook eens meemaken in het liedrepertoire. Schubert en Wolf blijken haar ook goed af te gaan... mits een paar reserves.

FotoIn een vrij lege Studio 1 in het Flagey-gebouw zong ze liederen uit het ijzeren repertoire van Schubert, Wolf en Brahms. Tussendoor stonden er ook nog drie Nederlanstalige liederen van Lodewijk Mortelmans op het programma. Het zijn totaal onbekende liederen voor mij, maar die zeker de moeite van het ontdekken waard zijn.

Hendrickje Van Kerckhove heeft een mooi timbre en ze komt nauwelijks technische problemen tegen, ondanks de lichtjes zenuwachtige indruk aan het begin van het recital. In de liederen met een verhaal, komt ze subtiel expressief uit de hoek. Als ze Schuberts Die Forelle of Wolfs Elfenlied vertolkt, zie en hoor je dat er iets verteld wordt. Diezelfde expressie ontbreekt echter in de abstractere liederen, waarin ze nog wat koel en afstandelijk overkomt. Maar ik vermoed dat dit met meer ervaring in het genre wel beter zal worden.

Wat echter vooral ontbrak, is een pianist, ondanks het feit dat ene Christel Kessels aan de piano zat. Naast een aantal technische fouten in onder andere Ganymed en Auf einer Wanderung, bleek ze weinig affiniteit met liederen te tonen. Een meesterwerk als Nacht und Träume wordt dankzij haar gehamer ontdaan van alle poëzie. Een ander voorbeeld is het beroemde Gretchen am Spinnrade waarbij de piano het draaiende spinnenwiel weergeeft. In een ideale uitvoering volgt de dynamiek en het ritme de gedachten van Gretchen, maar hier was er geen enkele nuance of poëtische verbeelding. In de liederen van Mortelmans en Brahms gaf ze een iets betere indruk. Maar dan was ik me al lang aan het afvragen hoe dit recital zou geklonken hebben met een echte liedpianist...

Publicatie: vrijdag 1 juni 2007 @ 18:02
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Der Graf von Luxemburg in Duisburg

Het is nog eens tijd voor een streepje operette. Twee jaar geleden ging een nieuwe productie van Der Graf von Luxemburg in Düsseldorf in première en wordt dit seizoen hernomen in Duisburg.

Operette, 22-6-2018 10:11
0 opmerkingen

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
4 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen