ti guarda dal Grande Inquisitor

Susanna Andersson in Keulen

In de reeks "Rising Stars" passeerde Susanna Andersson ook in Keulen. Na haar opmerkelijk recital in het PSK kon ik het dan ook niet nalaten om, op de terugweg van Essen, even halt te houden in de Kölner Philharmonie om haar volledig recital te horen.

In Brussel had ze een ingekort programma gezongen van ongeveer 45 minuten. In Keulen presenteerde ze dezelfde liederen, maar aangevuld met nog meer Strauss-liederen en nog een aantal andere Scandinavische liederen. Eugene Asti was weer de pianist van dienst.

Ze opende haar recital nu met liederen van Grieg. Daaronder zaten een aantal klassiekers zoals Jeg elsker Dig en Solveigs Lied... allebei ontroerend mooi gezongen. Maar ook En Svane was meesterlijk waarbij ze de hogere noten moeiteloos uit het niets plukte.

Van Strauss zong ze weer de Brentano-Lieder. Ik vind die nog altijd maar niets (wat niet wegneemt dat ze ze op indrukwekkende manier zong). Alhoewel... als ik Ich wollt' ein Sträusslein binden nog een paar keer hoor, ga ik het misschien nog goed vinden. De rest van de Brentano-Lieder zijn echter hopeloos, vrees ik. Maar deze keer zong ze ook de drie Ophelia-Lieder (opus 67), waarbij ze op een beheerste, maar toch indringende manier, uiting gaf aan de waanzin van Ophelia.

Na twee liederen van Wilhelm Stenhammar - I skogen en Fylgia - zong ze weer de vier volksliederen van Peterson-Berger en Schumanns Lenau-Lieder... en bevestigde ze de eerste indruk van een paar weken geleden.

Publicatie: maandag 21 mei 2007 @ 18:10
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen