ti guarda dal Grande Inquisitor

Ariodante in Antwerpen

Voor Handels Ariodante heeft de Vlaamse Opera een productie van David Alden ingevoerd uit ENO.

FotoHet decor toont de zaal van een vervallen kasteel, de muren zien er belabberd uit, de vloer is een grote spiegel. In de achterwand is een opening die dienst doet als raam of als de scene waar toneelstukjes opgevoerd worden, zoals het pastorale slot van het eerste bedrijf.

De regie is, vooral tijdens de aria's, nogal belachelijk. De regisseur kan niets beters bedenken dan de zangers op de meest onmogelijke momenten op de grond te laten liggen of over de grond te laten rollen. Weer een regisseur die denkt dat als er gezongen wordt, er ook iets moet "gebeuren" omdat anders het publiek in slaap zou vallen... zoals de koning die tijdens zijn aria in het eerste bedrijf zijn aandacht moet verdelen tussen de dirigent, zijn aria en tegelijkertijd ook nog moet proberen om een glas wijn in te schenken... of Ariodante die op tafels klautert, door het stof rolt, zichzelf een blinddoek voorbindt, en dat terwijl ze coloraturen moet zingen. Je zou van minder je concentratie verliezen...

Desalniettemin zingt Christine Rice een schitterende Ariodante. Ze heeft een volle, romige stem met een prachtig timbre. In haar heroische aria's is ze indrukwekkend, maar het hoogtepunt is haar aria "Scherza, infida" in het tweede bedrijf, wanneer ze haar verdriet uitzingt nadat ze Ginevra's ontrouw ziet.

Ginevra wordt gezongen door Lyne Fortin. Ze komt maar traag op gang, maar vanaf het tweede bedrijf is zij ook in topvorm. Olga Pasichnyk daarentegen is vanaf het eerste ogenblik een heel mooie Dalinda. Zoals vaak in de Vlaamse Opera worden de barokke basrollen door Christophe Fel gezongen... en ook nu weer leent hij zijn ronkende bas voor de rol van de koning.

In deze sterke bezetting vallen Laura Nykänen (Polinesso) en John McVeigh (Lurcanio) enigszins uit de toon.

Publicatie: donderdag 17 april 2003 @ 17:56
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen