ti guarda dal Grande Inquisitor

Bach-cantates in Berlijn

De Berlijnse Philharmonie zat afgeladen vol om Thomas Quasthoff Bach te horen zingen. Net zoals op zijn Bach-CD werd hij daarbij begeleid door de Berliner Barock Solisten. Dorothea Röschmann was -spijtig genoeg- ook van de partij.

Thomas Quasthoff zong de twee bekende solocantates Ich will den Kreuzstab gerne tragen (BWV 56) en Ich habe genug (BWV 82). Net zoals in ongeveer alles wat hij zingt, is hij ook in Bach onevenaarbaar. Hij geeft daarbij de recitatiefteksten dezelfde aandacht als zijn liedvertolkingen. Als hij in het recitatief Mein Wandel auf der Welt de woorden "Betrübnis, Kreuz und Not" en "Barmherzigkeit" zingt, vat hij daarmee de volledige Kreuzstab-cantate samen. Ook in het recitatief Ich habe genug volgt zijn frasering en tekstduiding het natuurlijke ritme van de tekst. En ook voor de aria's ben ik genoodzaakt om in superlatieven te vervallen. Endlich, endlich wird mein Joch zingt hij met zoveel legato dat je je afvraagt wanneer hij eigenlijk ademt. De aria Schlummert ein, ihr matten Augen was dan weer een perfect voorbeeld van pianocultuur. Het da capo zong hij zo mogelijk nog zachter en ontroerender dan het eerste deel... maar daarbij verliest hij nooit de kern en de draagkracht van zijn stem.

Het contrast met Dorothea Röschmann kon moeilijk groter zijn. Zij zong de sopraancanatate Mein Herze schwimmt im Blut (BWV 199) met een stem die in allerlei onduidelijke richtingen ging. Ik vind haar een minderwaardige liedzangeres en haar Bach is al even smakeloos, met dramatische uithalen en het ongehoord gebruik van een rauwe borststem. Daarenboven slikt ze een deel medeklinkers in, wat haar tekstverstaanbaarheid niet ten goede komt. In de aria Tief gebückt und voller Reue zong ze de woorden "habe doch Geduld mit mir"... Welnu, mijn geduld met haar is zo goed als op.

Het concert werd afgerond met de "Dialogus" Ich geh und suche mit Verlangen (BWV 49), waarbij de sopraanpartij gelukkig redelijk beperkt is. In het slotduet Dich hab ich je und je geliebet is het de baspartij die de zanglijn voert en wordt de sopraanpartij gereduceerd tot een tweede begeleidende stem, waardoor Röschmann niet al teveel schade kon toebrengen. Maar het is de vertolking van Thomas Quasthoff in zijn twee cantates die in mijn geheugen zal blijven hangen.

Publicatie: donderdag 10 mei 2007 @ 10:30
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen