ti guarda dal Grande Inquisitor

Opera in Milaan

De afgelopen week was ik in Milaan voor de algemene vergadering van Juvenilia en heb daar toen ook twee operavoorstellingen gezien. De zaal van het Teatro alla Scala wordt momenteel gerenoveerd. Tijdens de werken worden de voorstellingen opgevoerd in het gloednieuwe Teatro degli Arcimboldi.

Een van de problemen is dat deze zaal zich niet in het centrum van Milaan bevindt. Maar er gaan pendelbussen van het centrum naar de zaal... een rit van ongeveer een half uur. Een tweede probleem is dat de zaal - naar mijn gevoel - eerder geschikt is voor concerten dan voor opera-uitvoeringen. Zeker op het tweede balkon is de balans tussen het orkest en de zangers in het voordeel van het orkest. Het eerste balkon is al iets beter, maar nog niet van dezelfde kwaliteit als in een "echt" operahuis.

De eerste voorstelling die ik er zag was Beethovens Fidelio. Na de voorstelling in Parijs vorig seizoen en in Antwerpen dit seizoen, was dit mijn derde Fidelio op een jaar tijd... wat een beetje teveel van het goede is. De slaapverwekkende productie van Werner Herzog hielp niet veel. Gelukkig was er Riccardo Muti om wat vaart in de voorstelling te brengen. Bij de zangers viel vooral de Florestan van Robert Dean Smith en Hans Tschammer als Rocco op. Waltraud Meier was een zwakke Leonore.

Rossini's L'Italiana in Algeri was een stuk boeiender. De productie van Jean-Pierre Ponnelle dateert van 1972 en is bijna voorhistorisch te noemen... dit soort traditionele ensceneringen zien we zelfs in Luik niet meer. Maar dat is allemaal niet belangrijk als zangers zoals Michele Pertusi (Mustafa) of Juan Diego Flórez (Lindoro) op scene staan. Spijtig genoeg was Vesselina Kasarova ziek, maar ze werd meer dan behoorlijk vervangen door Mary Ann McCormick.

Publicatie: maandag 14 april 2003 @ 13:36
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen