ti guarda dal Grande Inquisitor

Joyce DiDonato in Salle Gaveau

De Amerikaanse mezzo Joyce DiDonato maakt vooral furore in de mezzorollen van Rossini en Mozart. Maar ze zingt ook liederen en doet dat fantastisch.

FotoEigenlijk had ik gepland om gisteren in het Théâtre du Châtelet te zijn voor een liedrecital van Barbara Bonney. Maar gezien haar tijdelijke (of misschien wel definitieve) loopbaanonderbreking werd dit recital geannuleerd en Châtelet vond het blijkbaar niet nodig om een vervanging te zoeken, alhoewel de afzegging al dateert van eind augustus 2006.

Maar er zijn gelukkig verschillende concertzalen in Parijs en zo kwam ik terecht in de Salle Gaveau voor het liedrecital van Joyce DiDonato en Julius Drake. Salle Gaveau is een relatief kleine zaal. Ik schat dat er ongeveer 800 plaatsen zijn, maar ze voelt veel intiemer aan en is daardoor ideaal voor liedrecitals. Maar ondanks deze bescheiden afmetingen zat de zaal amper halfvol. De zaal heeft wel één nadeel. Ze is even goed akoestisch geïsoleerd als de zaal van het Brussels Conservatorium... elke drie minuten hoor en voel je de metro onder het gebouw doorrijden.

Het recital begon met vijf liederen van Bizet, met daaronder klassiekers als Ouvre ton coeur en Chanson d'avril. Ze zingt idiomatisch Frans, maar zou iets beter mogen articuleren. Op technisch vlak laat ze echter weinig te wensen over, waardoor ze niet beperkt is in haar interpretatieve keuzes. Een eerste hoogtepunt in dit groepje Bizetliederen viel mooi in het midden. In Pastorale kroop ze afwisselend in de huid van de herder en het herderinnetje en flirte ze tegelijkertijd met het publiek. Rossini kon moeilijk ontbreken. Giovanna d'Arco is dan een van de mogelijke keuzes. De verschillende emoties passeerden de revue met een overwegend heldhaftige lezing van deze cantate.

Na de pauze sneed ze het Spaanse repertoire aan, waarbij ze uitvoerig putte uit haar meest recente CD ¡Pasión!.

De Tonadillas van Enrique Granados stonden in schril contrast met het extraverte karakter van het eerste deel. Centraal stond La maja dolorosa. Deze drie liederen beschrijven drie aspecten van de treurende vrouw. In het eerste lied drukt ze de wanhoop van het verlies van haar man uit, in het tweede lied is er de twijfel en de ontkenning dat haar man misschien toch niet dood is om tenslotte berustend terug te denken aan vroeger. Deze drie liederen werden ingeleid door Elegia Eterna, een allegorie van de onbeantwoorde liefde, en afgesloten met No lloréis ojuelos uit Canciones Amatorias van Granados. Mijn kennis van het Spaans is praktisch onbestaande, maar toch wist Joyce DiDonato perfect de sfeer en het verdriet in deze liederen over te brengen. Ze beschikt over de mogelijkheid om iets larmoyants in haar stem te leggen, wat meteen ontroert en naar de keel grijpt.

De Siete Canciones Espagnol van Manuel De Falla zijn bekender materiaal. Omwille van hun afwisselend karakter komen ze wel vaker voor op liedrecitals. DiDonato's meesterschap bleek uit een miniatuur als El Paño Moruno. Op het eerste zicht is het een eenvoudig liedje over een laken waar een plek op gekomen is en daardoor minder waard geworden is. Een oppervlakkige zangeres zou het met een humoristische knipoog zingen. Maar de pijn uit de liederen van Granados is nog niet helemaal weggeëbd, waardoor Joyce DiDonato plotseling een andere betekenislaag blootlegt. Het officieel deel van het recital werd afgesloten met drie liederen uit de Cinco canciones negras van Xavier Montsalvatge en meer in het bijzonder met een uitbundige vertolking van Canto negro.

Bisnummers konden niet uitblijven en daarvoor wendde ze zich in de eerste plaats naar Rossini met diens Canzonetta spagnuola. En om in de Spaanse sfeer te blijven, was een bezoekje aan Rosina in Sevilla onvermijdelijk. Het ondertussen uitzinnige publiek kreeg nog een derde bisnummer... het ongelooflijk mooie wiegenlied Canción de cuna, uit diezelfde Cinco canciones negras van Montsalvatge.

Voor wie het nog niet zou beseffen... Joyce DiDonato geeft volgend seizoen ook twee keer een concert in De Munt. Noteer nu alvast 19 en/of 22 april 2008 in je agenda. Dat concert wil je echt niet missen.

Publicatie: vrijdag 6 april 2007 @ 9:26
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen