ti guarda dal Grande Inquisitor

Schubertiade, deel 3

Winterreise mag uiteraard niet ontbreken op een Schubertiade en Simon Keenlyside zou die zingen... maar aangezien hij nog niet genezen was, werd hij vervangen door de Duitse bariton Christian Gerhaher (die trouwens 's anderendaags Die schöne Müllerin zou zingen).

Ik ben geen grote fan van Simon Keenlyside, maar ik betwijfel of hij het er slechter vanaf had kunnen brengen... zelfs met verkoudheid. Christian Gerhaher zong een kleur- en interpretatieloze Winterreise met een stem die heen en weer sprong tussen mezzoforte en forte en met een nogal dubieuze onduidelijke dictie, wat hij probeerde te verbeteren door elk woord afzonderlijk te zingen... maar daarmee ging zijn legato volledig de mist in. Zijn pianist Gerold Huber was ook niet veel steun; in Rückblick geraakten ze elkaar zelfs volledig kwijt. Na een derde van de cyclus kreeg Gerhaher dan ook nog eens een black-out, wat hij oploste door het programma van iemand in de eerste rij af te nemen en dat als geheugensteuntje te gebruiken... gezellig is anders.

Die schöne Müllerin die hij woensdag 4 september zong, was meer van hetzelfde... alhoewel er nu wel een paar embryonale tekenen van legato en piano-zingen gesignaleerd werden. Interpretatief was het een even grote ramp.

Na al het baritonaal geweld van de voorgaande dagen, was het op donderdag de beurt aan het mezzo-geweld van Violeta Urmana. Maar in tegenstelling tot Gerhaher is dit wel degelijk een Stem (met hoofdletter S). Vanaf het moment dat ze haar mond opent tot ze paar liederen later weer stopt, hoor je een gecontroleerde stroom geluid, die ze schijnbaar zelfs niet onderbreekt om te ademen. Zonder verpinken beweegt ze door alle registers, heeft een fenomenaal dynamisch bereik en schrikt er niet voor terug om een messa di voce te zingen op de meest onmogelijke noten.

Ik moet eerlijkheidshalve wel bekennen dat ik op het einde meer onder de indruk was van haar technisch kunnen, dan van haar Lieder-zingen... Dat haar broodwinning eerder in de opera ligt, werd ook duidelijk toen ze als een van haar bisnummers Suicidio zong.

Mijn laatste dag op de Schubertiade begon in de namiddag met Brahms' Liebeslieder-Walzer, uitgevoerd door een "all-star-cast": Juliane Banse, Bernarda Fink, Peter Schreier en Olaf Bär werden vierhandig begeleid door Helmut Deutsch en Wolfram Rieger.

Tussen de Liebeslieder-Walzer opus 52 en opus 65 zongen ze ook nog Schumanns Spanische Liebeslieder, met als voordeel dat elke zanger ook een solopartij heeft. Peter Schreier is al een paar jaar over zijn houdbaarheidsdatum, maar desalniettemin viel hij niet al te veel uit de toon tussen de andere - veel jongere - zangers.

's Avonds hadden Helen en Klaus Donath moeten optreden, maar zij hadden ook afgezegd (omwille van een sterfgeval in de familie). Genia Kühmeier en Florian Boesch, die eerder al meegewerkt hadden aan de Schubert-kwartet-namiddag, en Gerold Huber sprongen in. Ze zongen een gevarieerd programma met een groot aantal "meezingers" van Schubert, Mozart, Brahms, Schumann en Strauss. Na hen nu wat meer gehoord te hebben, moet ik mijn mening over Florian Boesch enigszins herzien... het timbre is nog altijd aangenaam, maar hij zingt als een accordeon. Genia Kühmeier bleek de betere - zij het ook iets zenuwachtigere - zanger.

Publicatie: dinsdag 10 september 2002 @ 12:21
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen