ti guarda dal Grande Inquisitor

Große Messe in het PSK

Ik was niet bekend met Bruckners Große Messe (Mis nr. 3) en was dan ook benieuwd naar de uitvoering in het PSK met het RIAS Kammerchor en het Orchestre des Champs Élysées.

Die "grote mis" zou ik durven omschrijven als een Teutoonse mis die even verfijnd is als de traditionele Duitse kost van Bratkartoffeln, Sauerkraut en Schweinshaxe. Maar als er iemand is die enige spiritualiteit in al die bombast zou kunnen brengen, dan is het Philippe Herreweghe wel... maar ook hij slaagde daar niet in. Op een paar singuliere punten na, was het wachten tot het "Agnus Dei" om enige ingetogenheid te horen na de jubeltocht doorheen het "Gloria" en het "Credo".

Maar dat neemt niet weg dat het RIAS Kammerchor indrukwekkend presteerde met een homogene klank en een brede dynamiek. De vier solisten hebben in deze mis maar relatief weinig te doen. En wat ze te zingen hebben, klonk ook niet erg boeiend. Het lijkt wel alsof Bruckner uitging van de idee dat een sopraan vooral veel hoge noten moet zingen en dat een bas alleen maar goed is voor wat gegrom in de diepte. Ingela Bohlin en Alfred Reiter kweten zich van die taak. Tussen die twee uitersten zongen alt Ingeborg Danz en tenor Steve Davislim in een iets comfortabelere tessituur.

Het concert was nochtans begonnen met twee interessantere werken van Johannes Brahms. Het RIAS Kammerchor beet de spits af met het Schicksalslied. Vooral de twee eerste strofen waren adembenemend mooi en als in de derde strofe over de "leidende Menschen" gezongen werd, dan stroomde een golf homogene koorklank forte de zaal in. Daarna kwam Ingeborg Danz, begeleid door het mannenkoor, voor de bekende Alt-Rhapsodie. Ze werd spijtig genoeg wat overstemd door het orkest en had problemen om heel de zaal te vullen. Maar desalniettemin was haar mezza voce in "die Öde verschlingt ihn" toch dragend.

Het concert zal door klara uitgezonden worden op 2 mei 2007. 'Dankzij' hun herschikte programmatie, waardoor het praktisch onmogelijk geworden is om nog naar live-concerten te luisteren, zal dat in de namiddag gebeuren.

Publicatie: donderdag 8 maart 2007 @ 16:49
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen