ti guarda dal Grande Inquisitor

Il trovatore in Luik

Zlatomira Nikolova was zichtbaar ontroerd toen ze na de voorstelling kwam groeten en geconfronteerd werd met een publiek dat zowat de zaal afbrak. Haar vertolking van Azucena was er een waarvan je kippenvel kreeg, haar kreet "mio figlio" op het einde van haar relaas "Condotta ell'era in ceppi" bijvoorbeeld ging door merg en been. En op het einde van het vierde bedrijf wordt ze een en al tederheid en berustend in "Ai nostri monti"... een grootse vertolking.

De sopraan Marcela De Loa haalt bijna hetzelfde niveau. "Tacea la notte" was prachig gezongen met een homogene en gevarieerde stem. Ze had iets meer problemen met de versierde passages van "D'amor sull'ali rosee", maar niet echt rampzalig.

De mannelijke rollen waren ook meer dan degelijk bezet. Zwetan Michailov is de favoriete Verdi-tenor van de Luikse opera; in de ensembles hield hij zich wat op de vlakte, maar ging dan wel voluit in zijn eigen aria "Ah, si ben mio" met de aansluitende cabaletta. Ik heb wel liever nog iets meer gebruik van portamenti.

Eerder dit seizoen was Marcel Vanaud al te horen als een zwakke Ezio in Attila, maar de rol van Il conte di Luna ligt hem een stuk beter. Deze keer heeft hij zijn stem onder controle, de legato-lijn is er, evenals de "forza" wanneer nodig.

Alles bij elkaar was dit een toch wel opwindende voorstelling van Verdi's Il trovatore... en dan was dit nog maar de tweede bezetting.

Foto

De voorstelling werd geregisseerd door de jonge Francesco Micheli in een overwegend leeg decor en met spuuglelijke kostuums. Op de achterwand van het decor worden videobeelden geprojecteerd van de maan, wolken, mistige herfstwouden, ... wat wel mooie beelden oplevert. De regisseur legt de zangers soms ook Wilsoniaanse gestiek op... maar hij trekt dit niet zo consequent door als Bob Wilson.

Publicatie: maandag 24 maart 2003 @ 12:44
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen