ti guarda dal Grande Inquisitor

Oedipe sur la Route in De Munt

Na Perelà in Parijs en Achilleus in de Vlaamse Opera is Oedipe sur la Route de derde nieuwe opera in evenveel weken tijd... en de tweede creatie voor De Munt dit seizoen.

Oedipe sur la Route is gebaseerd op de roman van Henry Bauchau, die ook het libretto geschreven heeft. Hij beschrijft hierin de tocht die de blinde Oedipus en zijn dochter Antigona maken van Thebe naar Kolonos. De muziek is van de hand van Pierre Bartholomée.

De eerste twee bedrijven zijn het sterkst. De twee bedrijven na de pauze krijgen te kampen met een toevloed van nieuwe karakters waardoor de helderheid van het verhaal verloren gaat. Het eerste deel draait enkel om de drie personages van Oedipus, Antigona en de bandiet Clios. Deze eenvoud ontbreekt in de twee laatste bedrijven waar de karakters nauwelijks voorgesteld worden. Het lijkt wel alsof heel veel aandacht geschonken wordt aan de waanzin van Oedipus in het tweede bedrijf en dat nadien al de rest nog even snel afgehaspeld moet worden. Dit onevenwicht tussen de bedrijven lijkt mij het zwakke punt van het, voor de rest interessant, libretto.

Het is ook een opera met verschillende lagen. Naast het "verhaaltje" van de reis, is er ook de psychologische reis van Oedipus op zoek naar zichzelf. Zo wordt het beeldhouwen van een golf in een rots een metafoor voor zijn waanzin. Al deze verschillende invalshoeken en interpretatieniveaus zijn moeilijk te bevatten - laat staan doorgronden - bij een eerste contact en verdienen een grondigere voorbereiding en bestudering van het libretto.

Om de rol van Oedipe te creëren werd beroep gedaan op José van Dam. Dergelijke rollen met zo'n psychologische ontwikkeling zijn hem op het lijf - en de stem - geschreven. Zijn blind gestrompel roept medelijden op, terwijl zijn gevecht met Clios ontzag wekt. Het is iets dat enkel met een gloednieuwe opera kan gebeuren, maar ik betrapte mij er verschillende keren op dat ik met spanning uitkeek naar de afloop... wat een indicatie is voor de inleving waarmee José Van Dam de rol speelt.

De sopraan Valentina Valente zingt Antigone met een naar mijn gevoel wat lichte stem... Ik kan me niet ontdoen van het gevoel dat ik eerder een dramatische sopraan verwachtte voor deze rol. De rol van Clios wordt wel door de iets robuustere stem van Jean-Francis Monvoisin ingevuld.

Philippe Sireuil koppelt een stijlvolle en beheerste regie met een sober maar toch indrukwekkend decor, dat bestaat uit gigantische rotspartijen, waar een woeste harmonie vanuit gaat.

Na de miskleun van Ballata heeft De Munt met deze productie de balans terug in evenwicht gebracht.

Publicatie: vrijdag 21 maart 2003 @ 10:31
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen