ti guarda dal Grande Inquisitor

Marie-Nicole Lemieux in het Conservatorium

De meesten zullen zich nog wel herinneren dat de Canadese alt Marie-Nicole Lemieux in 2000 de Koningin Elisabethwedstrijd won.

FotoSindsdien was ze nog verschillende keren te gast in Brussel, waar ze door haar prachtige ronde stem en haar innemend en spontaan karakter uitgegroeid is tot een publiekslieveling. Dit heeft ongetwijfeld allemaal meegespeeld in de beslissing van de Vereniging van de Belgische Muziekpers om haar in 2005 uit te roepen tot "jonge musicus van het jaar". Na het concert in het Brusselse Conservatorium, mocht de overgelukkige Marie-Nicole Lemieux gisteren de prijs in ontvangst nemen uit de handen van Erna Metdepenninghen. In haar goedlachse stijl bedankte ze dan ook het Brusselse publiek.

Het concert eerder op de avond begon met Schuberts Rosamunde-Ouverture, uitgevoerd door het Ensemble Orchestral de Paris onder leiding van John Nelson. Daarna verscheen Lemieux op het podium en bracht een van de beste uitvoeringen van Les nuits d'été, die ik ooit live gehoord heb. Het is een puur genot om nog eens met zo'n correct en verstaanbaar Frans "mélodies" te horen zingen. Haar onmiskenbare vocale kwaliteiten koppelt ze aan een intelligente tekstinterpretatie, waardoor ze het publiek snel in haar greep neemt en houdt.

Het slot van Villanelle - "Revenons, rapportant des fraises des bois" - was al zo'n eerste moment waarbij je de bosaardbeien haast kon proeven. Le spectre de la rose is een van de mooiste liederen die Berlioz ooit gecomponeerd heeft en de gestage opbouw door Lemieux bracht al die schoonheid naar boven. Als ze bijvoorbeeld de eerste keer "et j'arrive du Paradis" zingt, geeft ze haar stem de kleur van donker goud dat toch paradijselijk blinkt. Het kleurcontrast met het begin van Sur les lagunes was opvallend. Het donkere en aangrijpende "Ma belle amie est morte" kreeg toetsen van houtblazers mee, waardoor heel het gewicht van haar verdriet hoorbaar wordt... wat na elke strofe culmineerde in een verscheurend "Que mon sort est amer... ah... sans amour s'en aller sur la mer". Het trieste Absence doorweeft ze toch met een beetje hoop door de manier waarop ze licht laat schijnen telkens ze "ma bien-aimée" zingt. Heerlijke zangkunst.

Na de pauze kwam Schubert terug met drie liederen. Haar keuze bestond uit drie meesterwerken uit het liedrepertoire - Du bist die Ruh, Nacht und Traüme en An die Musik. Het was ongetwijfeld niet praktisch om even het orkest plaats te laten maken voor een piano, waardoor ze deze liederen zong in een georkestreerde versie. Persoonlijk vond ik dat geen gelukkige keuze. Vooral de orkestratie van Max Reger in de twee laatste liederen voegt een aantal onnodige effecten toe, naast een dikke orkestrale soep waarin de tekst verdwijnt. Haar bisnummer, de Britten-orkestratie van Die Forelle, was daarentegen een stuk sprankelender en toonde ook even de meer ludieke kant van Marie-Nicole Lemieux.

Daarna volgde nog de zevende symfonie van Beethoven. Maar zelfs het onstuimige en meeslepende laatste deel van deze symfonie, kon toch niet verhinderen dat ik de zaal verliet met in mijn hoofd: "Quand viendra la saison nouvelle".

Publicatie: maandag 4 december 2006 @ 17:43
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen