ti guarda dal Grande Inquisitor

Shadi Torbey in het Brussels Conservatorium

Shadi Torbey kennen we sinds zijn - weliswaar fel gecontesteerde - laureatenprijs bij de jongste Koningin Elisabethwedstrijd en nadien van een aantal operarollen in de Munt. Nu waagt hij zich samen met Abdel-Rahman El-Bacha ook aan het liedrepertoire... en meteen aan Schuberts Winterreise.

De locatie was het Brussels Conservatorium. De aanleiding voor dit recital was een of ander Libanees goed doel. Maar aangezien het obligaat speechje vooraf enkel in het Frans gehouden werd, zal dat wel niet belangrijk geweest zijn.

Dankzij de podcasts van Musiq3 was hun Winterreise-recital van twee maanden geleden al te horen. Het recital in Brussel was iets beter, maar het is nog altijd een overwegend een-dimensionale vertolking, die vooral doordrenkt is met het verdriet van de Wanderer. In Gefrorne Tränen had ik soms het gevoel dat hij in tranen ging uitbarsten. Het is pas in de laatste vier-vijf liederen dat hij echt de nodige intensiteit vond. Het publiek was ondertussen ook uitgehoest. Zijn Duits is redelijk goed op een paar foutjes na, waaronder de klassiekers zoals het uitspreken van "Liebchen" als "Liebschen".

Shadi Torbey heeft een onmiddelijk herkenbare basstem, wat ik meestal - en ook in dit geval - een pluspunt vind. Vooral zijn lage noten hebben een ronkende kwaliteit met een grove korrel, wat een aantrekkelijk timbre oplevert. Als hij de toonladder beklimt wordt de granulariteit van zijn stem fijner. Maar hij heeft soms de neiging om ook zijn steun mee omhoog te brengen, waardoor hij soms teveel op zijn natuurlijk talent beroep doet. Ik weet niet of het ermee samenhangt, maar zijn intonatie eindigt soms ook wat te laag.

Er zijn niet zoveel bassen die Winterreise zingen. Bij de opnames denk ik dan vooral aan zangers als Kurt Moll, Josef Greindl of Matti Talvela. Bij deze diepe stemmen bestaat soms het gevaar dat ze het tempo laten dicteren door het gewicht van hun stem waardoor het een gezapige bedoening wordt. Shadi Torbey trapt gelukkig niet in die val en zingt een redelijk snelle liedcyclus. Sommige liederen, zoals Rückblick, neemt hij zelfs te snel, waardoor hij over zijn woorden struikelt. Ook in Die Wetterfahne vergaloppeert hij zich. Maar alles bij elkaar was het een redelijke Winterreise, waarbij ik me op geen enkel moment verveelde... ik kan me uitvoeringen herinneren waarbij dat wel het geval was.

Publicatie: woensdag 29 november 2006 @ 19:38
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen