ti guarda dal Grande Inquisitor

O süsse Todesstunde in het PSK

Philippe Herreweghe en het Collegium Vocale gaven vandaag een Bach-concert in het PSK. Terwijl ik dit schrijf, is waarschijnlijk het tweede deel in volle gang... Na een eerste deel waarin saaiheid en verveling troef waren, vond ik het tijdverlies om ook nog het deel na de pauze te doorworstelen.

Ik had nochtans uitgekeken naar dit concert, want het programma zag er op zijn minst interessant uit. Onder de titel "O süsse Todesstunde", groepeerden ze de vier cantates die Bach gecomponeerd heeft voor de 16de zondag na Trinitatis (beter gekend als Drievuldigheidszondag). In het evangelie van die zondag, wekt Christus de dode jongeling uit Naïn terug tot leven. "Todessehnsucht" en "Todesangst" lopen dan ook als een rode draad doorheen deze cantates.

Maar spijtig genoeg sloeg de vonk niet over. Ik voelde weinig eensgezindheid tussen het orkest en de solisten. Aangezien dit het laatste concert was van de toernee die ze met dit programma ondernomen hebben, had ik toch iets boeienders verwacht. Het orkest klonk ook niet homogeen, met instrumenten - vooral de houtblazers - die eruit staken als een zere vinger. De keuze van de orgelregisters vond ik ook veel te opdringerig en verstoorde het klankbeeld.

Ook over de zangers valt weinig positiefs te zeggen. In het beste geval, slaagden ze er in om de noten te zingen, maar ook niet veel meer. De tenor Hans Jörg Mammel toonde nog het meeste potentieel. Maar zelfs met het tekstueel fantastische recitatief "Welt! deine Lust ist Last!" uit de cantate Komm, du süsse Todesstunde (BWV 161) wist hij niet veel aan te vangen.

Desalniettemin twijfel ik er niet aan dat het concert wel weer met een staande ovatie gaat eindigen...

Publicatie: zondag 19 november 2006 @ 21:39
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen