ti guarda dal Grande Inquisitor

Les pêcheurs de perles in Antwerpen

Voor hun jaarlijkse concertante opera, heeft de Vlaamse Opera dit jaar een Franse opera gekozen, Les pêcheurs de perles van Bizet. De opvoering ging door in de Koningin Elisabethzaal.

De verwachtingen waren hoog gespannen voor de Leila van Annick Massis. En misschien net daarom, stelde ze me enigszins teleur. Ze heeft nochtans bijna alles wat nodig is voor deze rol. Haar Franse uitspraak is duidelijk genoeg, op haar piano-zingen is weinig aan te merken en de ijle vocalises in "O Dieu Brahma!" waren prachtig. Maar toch ontbrak er iets... misschien gevoel, misschien inleving. Op zich is dit verbazend, aangezien ze de rol ook al op scène gezongen heeft. Haar grote aria "Comme autrefois" was zo'n typisch voorbeeld, allemaal wel mooi gezongen, maar ik bleef op mijn honger zitten, hopend op dat ietsje meer dat haar vertolking zou promoveren tot een memorabele uitvoering.

Mijn verwachtingen voor Marc Laho lagen een stuk lager. Maar hij verraste me dan weer wel. Hij zingt ook mooi Frans en zijn hoge noten klinken een stuk lichter dan vroeger en minder geforceerd. Vooral in het dromerige "Je crois entendre encore" scoorde hij daarmee. Geert Smits was daarentegen een zwakke Zurga. Zijn Frans is geaccenteerd, alhoewel niet zo erg dat hij totaal onverstaanbaar wordt. Maar ik vond hem vooral een saaie zanger. Zijn "L'orage s'est calmé" was slaapverwekkend en in het beroemde duet met Nadir "Au fond du temple saint" was hij geen evenwaardige partner van Marc Laho. Kurt Gysen zette zijn kruimelige basstem ten dienste van Nourabad.

De voorstelling van zaterdag 11 november wordt live uitgezonden door klara.

Publicatie: vrijdag 10 november 2006 @ 12:47
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen