ti guarda dal Grande Inquisitor

Reformationstag in Leipzig

Leipzig is de stad van Bach. En als het Gewandhaus een reeks met integrale orgelwerken en cantates doet, dan zou je verwachten dat het over de werken van de Thomascantor gaat... niet dus. Er zijn uiteraard nog andere componisten die cantates gecomponeerd hebben. In dit geval gaat het over Dietrich Buxtehude.

Gespreid over 24 avonden en drie seizoenen passeert zijn volledig oeuvre de revue. Ik maakte de 17de avond mee. Maar er is meer... Gisteren - 31 oktober - vierde de protestantse kerk Reformationstag en dat werd in de twee grote kerken van Leipzig gevierd met namiddagconcerten. In de Thomaskirche stond Elias op het programma en in de Nikolaikirche werd een Bach-cantate ten gehore gebracht. Het was een verscheurende keuze, maar ik koos uiteindelijk voor Mendelssohn oratorium. De gelegenheid om een concert mee te maken in Bachs kerk was net iets te verleidelijk... daarenboven is Elias ook gewoon een fantastisch werk.

Het schijnt een traditie te zijn om op Reformationstag een werk van Mendelssohn te spelen in de Thomaskirche. Net zoals Bach, is ook Mendelssohn verbonden met Leipzig. Hij bracht hier zijn laatste levensjaren door... en het was hij die in 1841, ongeveer 100 jaar na Bach, in de Thomaskirche terug de Mattheuspassie liet weerklinken.

Voor Elias haalden ze het koor en orkest uit de buurstad Halle. Gothart Stier dirigeerde de Staatskapelle Halle en de Robert-Franz-Singakademie Halle. De solisten waren een mix van gevestigde concertzangers, de alt Annette Markert en de bas Klaus Mertens, en twee jongere zangers, sopraan Christina Landshamer en tenor Christian Zenker. Klaus Mertens zong een redelijk goede Elias, alhoewel niet erg verfijnd. Zijn gebed "Herr Gott Abrahams" mocht wat ingetogener. Het daaropvolgende koor-kwartet was dan weer wel kippenvelmateriaal. De dramatische passages lagen hem wel goed. Het tweede deel van "Es ist genug" was heel indrukwekkend. Bij de andere zangers viel Christina Landshamer op met een mooi gezongen "Höre, Israel", maar vooral als de weduwe in de scène met Elias. Daarin combineert ze aangrijpend de woede en het verdriet omwille van de dood van haar zoon en de religieuze dankbaarheid nadat Elias haar zoon terug tot leven gewekt heeft.

Maar terug naar Buxtehude... Zijn cantates zijn voorlopers op die van Bach. Er zijn nog geen koorpartijen of koralen (toch niet bij de werken die ik hoorde). Soms zijn het eerder uitgebreide liederen voor één zanger, maar ze hebben zeker nog niet de dimensies van Bachs solocantates. Ook het orkest is beperkt in grootte. Hier was dat de Merseburger Hofmusik, bestaande uit vier strijkers en een dulziaan (een soort fagot). Er bleek geen bijster groot publiek te zijn voor deze werken, tenminste toch niet de voorstelling die ik hoorde. In de grote zaal van het Gewandhaus (in grootte vergelijkbaar met het PSK) zaten ongeveer 100 à 150 personen. Het voordeel om deze reeks toch in het Gewandhaus te doen, was dat de organist-dirigent Michael Schönheit het grote orgel kon bespelen voor de Präludiums waarmee hij het deel voor en na de pauze telkens begon.

Dit concert had als thema de liefde voor Christus. De cantates lijken soms eerder religieuze liefdesliederen, waarvan de teksten toch redelijk werelds aandoen. Ze werden gezongen door vier jonge zangers. Een van de sopranen was spijtig genoeg ziek, maar ze zong toch... alhoewel het soms meer op legatoloos spreekgezang leek. De bas Dirk Schmidt maakte de meeste indruk met zijn mooie diepte basstem. Het was een interessant concert, maar het zou misschien beter tot zijn recht gekomen zijn in een kleinere omgeving, zoals in één van de Leipzigse kerken.

Publicatie: woensdag 1 november 2006 @ 10:35
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen