ti guarda dal Grande Inquisitor

Achilleus in Antwerpen

Eindelijk !

Eindelijk eens een creatie van een nieuwe opera, waarvan ik het gevoel heb dat hij een toekomst heeft. De Belgische componist Wim Henderickx schreef "een opera voor jongeren", Achilleus, met als onderwerp de "universele oorlog"... gebaseerd op de Trojaanse Oorlog.

In 75 minuten vertelt hij het verhaal van Achilleus, wiens vriend Patroklos sneuvelt onder het zwaard van Hektor, die op zijn beurt het onderspit moet delven tegen Achilleus en hoe tenslotte de oorlog eindigt met Odysseus' list om een houten paard binnen te smokkelen in Troje. De goden Ares en Afrodite kijken toe... en dit allemaal in het Nederlands.

Wim Henderickx gebruikt een klein orkest, aangevuld met elektronische middelen. In de Vlaamse Opera werd daarvoor een surround sound geïnstalleerd. Bij het begin van de opera wordt daarmee het geluid van overvliegende vliegtuigen en bommenwerpers hoorbaar gemaakt... maar wordt verder ook gebruikt om puur sfeer te scheppen met geluiden van wind of klotsende golven. Visioenen van Wagners "Siegfried" komen langs deze weg boven als de goden een nieuwe wapenuitrusting smeden voor Achilleus.

Op de scene worden de verschillende rollen vertolkt door een beperkt aantal zangers. Huub Claessens zingt bijvoorbeeld zowel Hektor als Priamos. Enkel Corinne Romijn en Jonathan de Ceuster zingen slechts één rol, respectievelijk Helena en Niemand. De Griekse en Trojaanse soldaten worden vertolkt door het kinderkoor, die kinderliedjes zingen. Wim Henderickx besteedt veel aandacht aan de verstaanbaarheid en vermijdt om de zangers te overspoelen met een zware orkestratie. Dit levert een aantal ontroerende momenten op... zoals het moment dat Priamos bij Achilleus komt smeken om het lichaam van zijn zoon Hektor... of het "Requiem voor de helden".

Als tegenhanger voor deze geluidswereld creëert de Jacob Schokking een visuele aanvulling. De scene blijft volledig leeg maar wordt ingenomen door twee beeldvullende videoprojecties. Dit geeft soms wel mooie beelden, maar daar houdt het dan ook op. De zwakke schakel in deze productie is de personenregie... of het gebrek daaraan. Het volstaat niet om de zangers te laten opkomen en hun tekst te laten zingen of declameren... en dan te hopen dat de videobeelden voldoende zijn om de scene te vullen. Enkel de twee goden, Ares (Wilfried Van den Brande) en Afrodite (Johannette Zomer), hebben voldoende persoonlijkheid om deze leegheid op te vullen.

Achilleus speelt nu nog in Antwerpen, maar gaat pas in het najaar naar de Vlaamse Opera in Gent.

Publicatie: zondag 16 maart 2003 @ 21:30
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen