ti guarda dal Grande Inquisitor

Le Bourgeois Gentilhomme in Luik

Barokmuziek in het Luikse operahuis... het gebeurt niet elke dag... zelfs niet elk jaar. De aanleiding was het vijftigjarig bestaan van het Luikse Théâtre Arlequin. Voor de gelegenheid brachten ze samen met de opera van Luik en het theater van Luxemburg de originele versie van Le Bourgeois Gentilhomme.

Foto

Deze "comédie-ballet" is wel nog geen echte opera, maar is een van de prille stappen in de ontwikkeling van de Franse opera. Dit werk - met de tekst van Molière en de muziek van Lully - werd voor de eerste keer opgevoerd in 1670 aan het hof van Louis XIV. Het is grotendeels een toneelstuk, maar waar ook muzikale stukken en dans in voorkomt.

De regie van Claire Servais, in rijkelijke kostuums van David Belugou, probeert een idee te geven van het baroktheater... zelfs de leden van het orkest Les Agrémens waren in zwarte barokachtige kostuums gekleed. Barry Collins choreografeerde de sarabandes en menuetten. Monsieur Jourdain, de "bourgeois" die wil opklimmen tot "gentilhomme" werd gespeeld door de acteur Marc Olinger.

Het muzikale aandeel was relatief beperkt. De vier zangers - de sopraan Laure Delcampe, de tenor Thibault Lenaerts en de bassen Benoît Giaux en Pierre Doyen - nemen zelfs niet deel aan de actie. Er zat slechts één groot zwak moment in de voorstelling. De maskerade van het vierde bedrijf wordt tot vervelens toe uitgemolken. Daar hadden ze van mij rustig de schaar mogen inzetten. Maar afgezien daarvan is het een interessante voorstelling voor wie eens een stukje operageschiedenis op de planken wil zien. Hou er wel rekening mee dat het een voorstelling zonder boventitels is...

Publicatie: donderdag 12 oktober 2006 @ 18:15
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen