ti guarda dal Grande Inquisitor

Roméo et Juliette in het PSK

De Munt begon haar concertseizoen met Berlioz' "symphonie dramatique" Roméo et Juliette. Het is een groot driedelig symfonisch werk - het duurt ongeveer anderhalf uur - met koorpartijen en drie solisten. De inspiratie ligt uiteraard bij Shakespeares toneelstuk, alhoewel de chronologie van het verhaal niet echt gevolgd wordt.

Het eerste deel is een transparante proloog met subtiele orkestkleuren. Het tweede deel begint met een schok... ik hoor ineens iets dat op Tristan und Isolde lijkt, alhoewel Wagner in 1839 nog eens niet aan Holländer begonnen was. Ofwel heeft Wagner hier zijn mosterd gehaald... ofwel was ik aan het hallucineren. Verder zijn er nog typische Berlioziaanse "Damnation"-kleuren te bespeuren in dit deel. Een tweede schok komt in het derde deel. De scène aan het graf van Juliette klinkt ongelooflijk modern. Het lijkt wel alsof Berlioz hier een eeuw of zo zijn tijd vooruit was.

Een groot deel van het succes van deze opvoering is te danken aan Kazushi Ono, die weer op heldere manier het Muntorkest en -koor bestuurd. De solisten hebben relatief kleine partijen. De mezzo Ekaterina Gubanova en de tenor Massimiliano Pisapia hebben elk een kort stukje te zingen in de proloog. De bas Johan Reuter heeft de grootste partij. Hij komt pas in de finale aan het woord in de rol van Frère Laurent. Ze hebben alledrie goed projecterende en mooi klinkende stemmen... en ik kon zowaar een paar flarden Frans opvangen.

Klara zendt het concert uit op 24 oktober.

Publicatie: zaterdag 23 september 2006 @ 23:19
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen