ti guarda dal Grande Inquisitor

Michelle Breedt in Schwarzenberg

De mezzo Michelle Breedt begint stilaan een vaste waarde te worden op de Schubertiade. Na haar Fricka's in de Thielemann-Ring afgelopen zomer, is ze er dit jaar ook weer bij... met de onevenaarbare Wolfram Rieger aan de piano.

Ze stellen meestal een interessant programma voor. Vorig jaar hadden ze bijvoorbeeld een Schubertrecital met de vier seizoenen als thema. Dit jaar was het een Goethe-recital, waarbij overbekende Schubertliederen geconfronteerd werden met composities van dezelfde gedichten door Carl Loewe en Franz Liszt. We hoorden zo o.a. drie versies van de beide Wandrers Nachtlieder, of twee keer Kennst du das Land (Schubert en Liszt). Dat dit afwisselen ook voor de artiesten niet evident is, bleek tijdens Erlkönig en Gretchen am Spinnrade van Schubert, waarbij Michelle Breedt een paar keer in verwarring gebracht werd door de Loewe-versies die ze een paar minuten eerder gezongen had.

Wat bij dergelijke vergelijkende oefeningen opvalt, is dat Schubert vaak de meer interessante componist is. Wat ook ook opviel, was dat de drie componisten Über allen Gipfeln ist Ruh' op een vergelijkbare manier getoonzet hebben. Er waren echter ook een paar unieke liederen, waar bij Loewes Szene aus "Faust" - Ach neige een ontdekking was. Vooral omdat Michelle Breedt voor het eerste echt ontroerende moment van deze Schubertiade zorgde.

Nog meer ontroering volgde dankzij Schubert. Über allen Gipfeln ist Ruh werd perfect uitgevoerd en het daaropvolgende Nur wer die Sehnsucht kennt sloot daar verrassend goed bij aan. In beide liederen toonde ook Wolfram Rieger zich weer van zijn geniaalste zijde. Het was blijkbaar Riegers verjaardag, want na het concert ging het licht in de zaal uit en kwam iemand met een taart het podium op, terwijl Elisabeth Leonskaja voor de gelegenheid het podium opsloop en samen met een van de "bladdraaisters" een vierhandige "Happy Birthday" speelde.

Dat laatste was een leuk slot voor - tot nu toe - het meest bevredigende liedrecital van de Schubertiade.

Publicatie: donderdag 7 september 2006 @ 11:15
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen