ti guarda dal Grande Inquisitor

La cambiale di matrimonio in Bad Wildbad

Ik rondde het Rossini-festival in Bad Wildbad af met de eerste "farsa" die Rossini ooit schreef. La cambiale di matrimonio is een komedie over Tobia Mill die zijn dochter Fanni "verkocht" heeft aan de Canadees Slook. Maar als deze ontdekt dat ze verliefd is op Eduardo, dan geeft hij zijn huwelijkscontract aan hem door... eind goed, al goed.

De voorstelling in het Kurhaus werd gekweld door een reeks tegenslagen. Ze begon al met een kwartier vertraging omdat de decorombouw na een opname van Mosè in de namiddag wat was uitgelopen... en toen de intendant de vertraging kwam uitleggen, vond een idioot het nodig om daarvoor boe te roepen (bij de voorstelling van Aida in Zürich gebeurde trouwens hetzelfde, alsof dat het ergste is wat kan gebeuren). Tijdens de ouverture viel er achteraan in de zaal iets omver. Dat bleek de apparatuur voor de boventiteling te zijn... geen boventiteling dus. Waarschijnlijk waren ze bij de ombouw ook nog vergeten om ergens een kabeltje aan te sluiten waardoor de dirigent Christopher Franklin heel de voorstelling in het donker stond. En halverwege de voorstelling verscheen de Clarina, Francesca Russo Ermolli, plotseling met een verband rond één van haar vingers...

Maar de rest van de voorstelling verliep zonder noemenswaardige problemen... en wát voor een voorstelling dat het was ! Enkel Vito Priante viel wat tegen als de vader. Op zich zingt hij wel correct, maar hij heeft nog niet het natuurlijk ritme van een échte buffo-bas. Maar de drie andere hoofdspelers waren eerste klas. Daniele Zanfardino hebben we dit seizoen in Viaggio gehoord. In de rol van Eduardo was hij zonder concurrentie de beste en mooist zingende Rossini-tenor die ik afgelopen week hoorde. Giulio Mastrototaro was ook een grootse Slook. Maar het was Julija Samsonova die als Fanni met haar gevoel voor timing, haar sprankelend acteerspel en haar adembenemende uitvoering van "Vorrei spiegarvi il giubilo" de show stal.

Aangezien de plot van deze farsa zo simpel is, kan een regisseur daar moeilijk veel verkeerd mee doen. Annette Hornbacher verplaatste alles weliswaar naar het heden, maar ze voegt geen onnodige gags toe (enkel een tot leven komende drankautomaat was op het randje)... meer moet dat niet zijn.

De voorstelling werd opgenomen om er een DVD van te maken...

Publicatie: zondag 16 juli 2006 @ 7:38
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen