ti guarda dal Grande Inquisitor

I gelosi in Bad Wildbad

Bij het Rossini-festival in Bad Wildbad hoort ook een "Akademie BelCanto", waar jonge zangers belcantolessen kunnen volgen. Eén van hun projecten was de "salonopera" I gelosi van Giuseppe Balducci. Balducci schreef vijf salonopera's met enkel vrouwenstemmen in de bezetting en zonder orkest, maar met twee piano's en drie pianisten.

FotoTegenover het Kurhaus, aan de andere kant van de rivier de Enz, staat het Kurtheater. Dit is een echt theater - het heeft zelfs een orkestbak - met nog geen 200 plaatsen. De zaal is sinds vorig jaar weer in gebruik genomen, maar er zijn wel nog serieuze restauratiewerken nodig voor wat de afwerking betreft.

Het is altijd interessant om opvoeringen van studenten te horen. Enerzijds omdat je een goed beeld krijgt van hoeveel werk het vraagt om een stem te vormen. Anderzijds werkt de energie en het plezier, waarmee ze zich in een rol vastbijten, aanstekelijk. En alhoewel er vocaal-technisch nog veel op aan te merken valt, zijn het meestal wel leuke en onderhoudende voorstellingen.

Ik wil wel twee zangeressen - toevallig de twee sopranen uit de bezetting - speciaal vermelden. De Chinese Aurora Yuege Xianyu (Evelina) heeft een mooi gevormde hoge sopraanstem. Het is trouwens opvallend dat Aziatische zangers op technisch vlak vaak veel sterker in hun schoenen staan dan hun Europese leeftijdsgenoten. Daarnaast zou ik ook nog de Italiaanse Laura Catrani willen vermelden, die de rol van Donna Costanza zong met een lichte lyrische stem. De andere zangers hadden ook hun kwaliteiten, maar ze zijn nog iets te ver verwijderd van een niveau dat aanvaardbaar is in eender welk operahuis...

Publicatie: zaterdag 15 juli 2006 @ 17:49
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen