ti guarda dal Grande Inquisitor

Pagliacci in Brussel

Al voor de vierde keer geeft De Munt een gratis concert op de Grote Markt van Brussel. Deze keer waren het geen losse aria's, maar stond een volledige opera - Pagliacci - op het programma. Het koor en orkest stonden onder leiding van Kazushi Ono.

Dergelijke evenementen met geluidsversterking kennen natuurlijk hun nadelen, omdat je nooit weet hoe die stemmen nu écht klinken. Vooral de stem van Latonia Moore, die Nedda zong, glansde als een bowlingbal. Het klonk allemaal net iets te mooi om natuurlijk te zijn. Ook Juan Pons klonk verdacht helder in de hoogte. Maar afgezien daarvan zong hij wel een expressief-dramatische Tonio, ondanks een uitspreidend vibrato als hij luider begint te zingen. Carl Tanner - deze ex-premiejager was eerder al bij de Vlaamse Opera te horen - had in het begin nog wat ruis op zijn stem, maar dat was snel weggezongen. Daarna zong hij een hoofdzakelijk krachtige Canio, die me niet ontroerde.

Bij de twee kleinere rolletjes, was ik vooral opgezet met de lyrische bariton van Troy Cook, die Nedda's minnaar Silvio zong. En Emanuele Giannino bewees met een elegante Peppe dat hij nog meer in zijn mars heeft dan Bardolfo...

De drie protagonisten zongen trouwens zonder partituur. Maar aangezien ze gekluisterd waren aan hun microfoon, was er weinig interactie mogelijk. Op het einde had Canio wel de gelegenheid om Nedda te wurgen en Silvio dood te steken... waardoor Tonio - zoals het hoort - de laatste lijn "la commedia è finita" mocht zingen. Tijdens de aankomst van Canio's troep na de Proloog zorgden acrobaten van de Brusselse Circusschool wel voor wat spektakel.

Publicatie: zondag 25 juni 2006 @ 10:17
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen