ti guarda dal Grande Inquisitor

La Gioconda in Luik

Vorig seizoen eindigde de Waalse Opera met de grand-opéra Les Huguenots. De huidige seizoensafsluiter is Ponchielli's La Gioconda, wat ook alle kenmerken heeft van een - zij het Italiaanse - grand-opéra. Voor de gelegenheid heeft Jean-Louis Grinda zijn directeurszetel even ingeruild voor de regisseursstoel.

Foto

Deze enscenering vertoont sterke gelijkenissen met Les Huguenots omwille van de luxueuze kostuums. Het decor moet ook het Venetië van de zeventiende eeuw evoceren. Dit gebeurt hoofdzakelijk door middel van geschilderde achtergronddoeken met bijvoorbeeld het San Marco (voor het 1e bedrijf) of een plafondschildering (voor de "Urendans" tijdens het 3e bedrijf). Voor het tweede bedrijf wordt dit aangevuld met de achtersteven van Enzo's schip en veel rook... Grinda toont een illustratieve productie zoals we dat in Luik gewoon zijn. Voor de grote koorscènes creëert hij tableaux-vivants die mooi plaatjes opleveren. De behandeling van het koor - vooral tijdens de openingsscène - gaat zelfs iets verder dan het koor simpelweg in blokken laten bewegen.

Al die visuele opulentie wordt echter niet ondersteund door een goede bezetting. Enzo Grimaldo is een archetypische tenorpartij. Maurizio Comencini zingt weliswaar de juiste noten, maar doet dit constant forte... Voor zijn beroemde aria "Cielo e mar" probeert hij op die manier boven een fictieve zeewind uit te roepen, waardoor al de intimiteit en het contemplatieve karakter van deze aria verdwijnt.

Barnaba is een Scarpia-achtige figuur... maar dan wel een waarvoor de middelen van een Verdi-bariton ingezet moeten worden. Jean-Philippe Lafont heeft enkel de donkere klank, maar niet de stijl, frasering noch het legato. Enkel op dramatisch vlak kan hij enigszins overtuigen.

Ook La Gioconda zelf, gezongen door Anna Shafajinskaia, vond ik allesbehalve geslaagd. Ze heeft heel veel metaal in haar stem, waarmee ze net doorheen de grote koorscènes kan breken. Maar echt mooi is het niet en veel interpretatieve diepgang kon ik niet ontdekken. Ik moet er wel bijzeggen dat ik haar "Suicidio" gemist heb omdat ik na het derde bedrijf vertrokken ben. Zoals ik ook eerder al geschreven heb, doet de Waalse Opera er blijkbaar alles aan om vooral niet op een deftig uur te stoppen... zelfs niet voor een opera met een normale lengte als La Gioconda. Dus voegden ze om 22u45 maar een extra pauze in na het derde bedrijf. En ik had niet veel zin om nog een uur te wachten op het slot van de opera in een snikhete operazaal en in het gezelschap van een brulbezetting.

Bij de zangers die wel aanhoorbaar waren, moet in de eerste plaats Lidia Tirendi als Laura vermeld worden. Zij heeft een mooie ronde mezzo die vooral in het derde bedrijf prachtig tot uiting kwam. Paata Burchuladze zingt weliswaar met een vreemde Italiaanse tongval, maar zijn stem stroomt tenminste lekker in de rol van Alvise Badoero.

Als seizoensafsluiter was het maar zwak... ondanks de mooie kostuums.

Publicatie: woensdag 21 juni 2006 @ 12:58
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen