ti guarda dal Grande Inquisitor

Perelà en Faust in Opéra Bastille

De twee opera's die momenteel op het programma staan in de Parijs opera konden moeilijk meer verschillend zijn. Enerzijds de wereldcreatie van Perelà, uomo di fumo van Pascal Dusapin en anderzijds Gounods Faust, die ondertussen al meer dan 2600 keer opgevoerd werd in Parijs...

Perelà is gebaseerd op "Il codice di Perelà" van Aldo Palazzeschi en verhaalt de geschiedenis van Perelà, de man van rook, die eerst omwille van zijn "lichtheid" ontvangen wordt aan het hof. Maar als hij volgelingen begint te krijgen, veroordeeld wordt en... in rook opgaat. Pascal Dusapin schreef muziek die bij momenten nogal lawaaierig overkomt, vooral dan vanuit de orkestbak. De zangers daarentegen, krijgen eerder klassieke zanglijnen te zingen, wat het geheel best genietbaar maakt.

Bij de zangers viel vooral de stevige mezzo van Nora Gubisch op als markiezin Olivia di Bellonda. John Graham-Hall zong Perelà met een lichte tenorstem, regelmatig gebruik makend van zijn falsetregister. En tenslotte kon Dominique Visse zich weer volledig uitleven met de rol van de Aartsbisschop in zijn gekende hyperactieve stijl.

Dit alles werd van de nodige kleur voorzien door Peter Mussbach, om nog maar te zwijgen van de knettergekke kostuums van Andrea Schmidt-Futterer.

Iets gematigder ging het eraan toe bij Faust. De enscenering van Jorge Lavelli is al bijna 30 jaar oud en doet hier en daar wat gedateerd aan. Maar desalniettemin bevat ze nog altijd mooi momenten: zoals het eerste bedrijf, of de kerkscene. In deze productie zijn Faust en Méphistophéles elkaars alter-ego; in het eerste bedrijf draagt Méphistophéles dan ook eenzelfde kamerjas als Faust en niet "l'épée au côté, la plume au chapeau". Ik kan me voorstellen dat dit in 1975 nog een revolutionaire benadering was.

Faust werd gezongen door Rolando Villazon, die onlangs nog te horen was als Rodolfo in De Munt. Deze jonge tenor heeft geen moeite om een geloofwaardige Faust te vertolken... niet in het minst op vocaal gebied. Zijn uitspraak is voorbeeldig, zijn hoge noten stralen (alhoewel de hoge do van "Salut, demeure chaste et pure" er enigszins gehavend uitkwam). Kristinn Sigmundsson zong een Méphistophéles waar nauwelijks iets op aan te merken valt. Zijn stem is groot, donker en domineert. Mary Mills was een goede Marguerite. Haar juwelenaria was mooi gezongen (de voorbereiding van haar triller duurde wel wat lang), alhoewel ze niet hetzelfde niveau haalde als Soile Isokoski, die deze rol twee jaar geleden op magistrale manier gezongen had in dezelfde productie.

Publicatie: maandag 3 maart 2003 @ 13:37
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen