ti guarda dal Grande Inquisitor

La voix humaine in het PSK

Het Muntorkest trok naar het PSK voor een volledig Poulenc-concert onder leiding van Stéphane Denève, waarbij ze verschillende aspecten van Poulencs oeuvre voorstelden. Voor de pauze was dat de orkestsuite Les Biches en het "Concerto choréographique" Aubade voor piano (Eric Le Sage) en danseres (Su Wen-Chi).

FotoMaar het interessante deel kwam uiteraard na de pauze met de opera La voix humaine. Het was de Amerikaanse sopraan Catherine Malfitano die zowel de rol van 'La femme' als de regie voor haar rekening nam. Er is niet veel meer nodig dan een telefoon en een bed (of een fauteuil zoals in deze enscenering) als hulpmiddelen. Het orgel was verstopt achter een zwarte muur, zodat er ook wat met de belichting gedaan kon worden.

Voor de rest was de helft van het (vergrote) podium overgelaten aan de dramatische kwaliteiten van Malfitano. Dramatiek is het sleutelwoord in haar interpretatie. Al heel snel komen er dramatische uitbarstingen en is ze ver verwijderd van het ideale jonge meisje van iemand als Denise Duval (die de rol ongeveer 50 jaar geleden gecreëerd heeft en wier opname voor mij nog altijd dé referentie is).

Maar dat neemt niet weg dat Malfitano een consequente en gevarieerde, sterk expressieve vertolking gegeven heeft. Het overschakelen tussen de verschillende emoties doet ze heel goed. Als bijvoorbeeld plots de telefoonverbinding verbroken wordt, dan wordt ze weer even zichzelf en moet ze geen toneel meer spelen tegenover haar toekomstige ex-minnaar aan de andere kant van de lijn. Ze eindigt haar monoloog door de draad uit de telefoon te trekken terwijl ze herhaaldelijk "Je t'aime" roepend in de richting van het licht van de zijdeur wandelt, terwijl de rest van de zaal donker gemaakt wordt.

Voor een monoloog van deze lengte - ca. 45 minuten - is een perfecte uitspraak uiteraard cruciaal... zeker als de boventiteling omwille van "technische problemen" niet werkte. Ik had het geluk dat ik heel dicht vooraan zat en vaak recht in de projectielijn van Malfitano. Op die momenten was ze goed verstaanbaar, maar als ze toevallig aan de andere kant van het podium stond of in een andere richting zong, dan was ze plots onverstaanbaar geworden. Ook als ze forte zingt of snel veel woorden moet verwerken, dan wordt het één grote puree. Dus ik vermoed dat mensen die iets verder wegzaten, wat meer problemen hadden met dit aspect.

Het is waarschijnlijk de combinatie van een net té dramatische interpretatie en een plaats té dichtbij het podium en niet-perfecte dictie. Maar op geen enkel moment kon ik met haar meevoelen in wat ze verondersteld werd door te maken... al deed ze nog zo haar best.

Publicatie: dinsdag 30 mei 2006 @ 23:41
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen