ti guarda dal Grande Inquisitor

Faust in Luik

Voor Gounods Faust heeft de Waalse Opera een alternerende bezetting voorzien, waarvan ik gisteren de eerste zag.

Foto

Zoals vaak, steelt de slechterik ook in deze voorstelling de show... en zeker als Alain Vernhes Méphistophélès zingt. Vernhes zoekt en vindt de gulden middenweg tussen een duivelse en een verleidende vertolking. In de regie van Paul-Emile Fourny is hij een manipulator die heel de opera lang de touwtjes stevig in handen houdt... vanaf het moment dat hij in het eerste bedrijf een naakte Marguerite laat verschijnen aan Faust tot en met de dood van Valentin. Tussendoor toont hij ook zijn bovennatuurlijke krachten tijdens bijvoorbeeld "Le veau d'or", als hij mannen met elkaar laat vechten of vrouwen waanzinnig laat worden. Zelfs tijdens Marguerites Juwelenaria duikt hij achter haar op. Ook vocaal is Vernhes een indrukwekkende Mefisto met perfect Frans en een boeiende interpretatie. De kerkscène is één van zijn vele hoogtepunten. De manieren waarop hij greep probeert te krijgen op Marguerite zijn allemaal terug te vinden in zijn stem.

Voor hij aan zijn serenade "Vous qui faites l'endormie" begint, zegt Mefisto tegen Faust: "Vous avez grand besoin du secours de ma voix"... dat was ondertussen al duidelijk geworden. Reinaldo Macias kan alle hulp gebruiken die hij maar kan krijgen. Hij is een alles behalve Frans klinkende tenor. In het hele eerste bedrijf heeft hij alle moeite van de wereld om als de "oude" Faust door het orkest te komen. Jean-Pierre Haeck heeft weliswaar veel volk in de bak zitten en laat hen ook breeduit spelen, maar de andere zangers hadden daar blijkbaar geen problemen mee. Fausts beroemde "Salut, demeure chaste et pure" is een van de paradepaardjes van het Franse operarepertoire, maar werd totaal zonder gevoel voor stijl uitgevoerd. Daarenboven werd de aria ook nog eens afgesloten met een ongepaste hoge do... het overschakelen naar een pure kopstem is eventueel aanvaardbaar en die hoge noten hoeven niet noodzakelijk 'dal petto' gezongen te worden. Maar dan moeten ze wel passen in een homogene benadering van de rol met de typische lichte Franse stijltoetsen en gebruik van een voix mixte.

Michelle Canniccioni zong vorige maand nog in La veuve joyeuse. Haar Marguerite kon me ook niet echt overtuigen. Haar uitspraak is iets beter (ofwel zitten de woorden van deze opera beter in mijn hoofd), maar ze heeft nog altijd problemen met woorden waar r-en in voorkomen. Voor de rest zingt ze alle noten, maar het klinkt allemaal nogal gelijk en expressieloos. Er was bijvoorbeeld nauwelijks een onderscheid merkbaar tussen de ballade van de "Roi de Thulé", de daaropvolgende Juwelenaria of de kerkerscène.

Jean-François Lapointe was vorig maand Danilo en hij zingt nu een donkere Valentin. In het begin zong hij nog met redelijk veel vibrato en "Avant de quitter ces lieux" vond ik maar middelmatig. Zijn sterfscène was dan weer wel goed.

Ik begrijp trouwens ook niet waarom de ORW blijft vasthouden aan een beginuur van 20h, zelfs voor een toch wel een lange opera als Faust. Want ondanks het knippen van de hele balletscène en het uitvoeren met slechts één pauze, duurt de voorstelling al snel tot 23h30... waardoor mensen die niet in het Luikse wonen, niet meer op een "deftig" uur thuisgeraken. Maar om Alain Vernhes als Mefisto te horen, is een ingekorte nachtrust wel aanvaardbaar.

Publicatie: woensdag 26 april 2006 @ 16:49
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen