ti guarda dal Grande Inquisitor

Thomas Allen in De Munt

Het recital van Thomas Allen is - na die van José Van Dam en Dmitri Hvorostovsky - het derde recital op rij van een bariton, op evenveel weken. Globaal genomen was dit het meest bevredigende van de drie.

Net zoals Van Dam, is Thomas Allen ook al voorbij de 60 en dat is ook merkbaar aan zijn stem. Ze klinkt niet altijd even glad, maar hij weet wel perfect waar zijn beperkingen liggen en hoe hij daarmee om moet gaan. Op een intelligente manier sluit hij compromissen door hier een noot maar even aan te raken, daar wat meer op de tekst te leunen of soms wat legato op te offeren, maar telkens sluit het aan bij de interpretatieve en expressieve krijtlijnen die hij voor zichzelf uitgezet heeft. Het is vergelijkbaar met de manier waarop Lotte Lehmann op het einde van haar carrière - voor zo ver dat kan beoordeeld worden van opnames - toch nog ongelooflijk ontroerende recitals kon geven dankzij "making a virtue out of necessity".

Ontroering was er ook volop als Thomas Allen, samen met de pianist Malcolm Martineau, Schumanns Dichterliebe zong. Het is een heel aangrijpende en in-trieste vertolking geworden, die - gezien Allens leeftijd - meer lijkt op de oudere dichter met het gebroken hart die terugblikt op zijn leven. De perfecte illustratie van hoe hij met de liederen omgaat, is "Ein Jüngling liebt ein Mädchen". Vaak wordt dit als een ontspannen intermezzo gebracht, maar niet bij Thomas Allen. Hij begint weliswaar ook op een vertellende manier het verhaaltje te vertellen... tot hij plots doorheeft dat de conclusie van het lied ook op hem van toepassing is. De uitdrukking die hij daarvoor gebruikt, maakt haarscherp de onderliggende pijn van Heines poëzie duidelijk. Heel de cyclus lang is er in elk lied wel een onverwachte wending waarop hij inspeelt... en dan vergeet je gewoon dat zijn stem niet meer klinkt zoals twintig jaar geleden.

Na de pauze kwam het Franse repertoire aan de beurt met eerst L'Horizon chimérique, Faurés laatste liedcyclus. Met prachtig en duidelijk Frans staart hij in het eerste lied "La mer est infinie" naar de woeste zee, terwijl Malcolm Martineau de meeuwen die rond zijn hoofd vliegen, laat horen. Het is trouwens vooral Martineau die schittert in deze cyclus met ook het stampen en rollen van de boot in "Je me suis embarqué" of de evocatie van de sterrrenhemel in "Diane, Séléné".

Wie verleden week Hvorostovsky gehoord heeft in Duparc weet hoe het niet moet. Als Thomas Allen ongeveer dezelfde liederen zingt, dan is dat een wereld van verschil. L'invitation au voyage klinkt plechtstatig. Lamento is pure sereniteit, waarna hij in Soupir de juiste aangrijpende toon treft. La manoir de Rosamonde is tenslotte een echte meeslepende ballade. Het lijkt allemaal zo simpel als je het op deze manier hoort.

Hij besloot met vier Old American Songs van Aaron Copland... van een mooi en o zo eenvoudig Simple gifts tot een indrukwekkende The boatmen's dance. Er volgden nog twee bisnummers - Don Giovanni's Serenade en Schumanns Du bist wie eine Blume - om het geslaagde recital van Sir Thomas te beëindigen.

Publicatie: vrijdag 7 april 2006 @ 7:35
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen