ti guarda dal Grande Inquisitor

Maria Stuarda in Antwerpen

Het ziet ernaar uit dat de concertante opera's de hoogtepunten van het Vlaamse Operaseizoen gaan worden. Nabucco was eerder al een voltreffer van formaat. Maria Stuarda haalt wel niet hetzelfde niveau, maar is toch zeer genietbaar. De voorstelling ging door in de Roma - een ex-cinemazaal in Borgerhout die een verrassend aangename akoestiek blijkt te hebben - met nog maar eens Silvio Varviso als dirigent.

Darina Takova had de titelrol moeten zingen, maar wegens ziekte werd die taak overgenomen door Majella Cullagh. Maria Stuarda blijkt duidelijk in haar repertoire te zitten, aangezien ze nauwelijks een blik op de partituur hoeft te werpen... maar dat maakt haar nog geen goede Maria Stuarda. Ze overarticuleert, waardoor haar stem gespannen klonk met een lelijke nasale basisklank. Ik had nooit een goed gevoel bij haar zanglijnen. Haar aria "Quando di luce rosea" uit het derde bedrijf was zelfs bijna volledig naast de toon met een hoop zure klanken. Pas na haar gebed lijkt ze wat te ontspannen en dat komt ook haar stem ten goede. "D'un cor che muore" was veel beter dan al de rest wat ze tot dan toe gezongen had, waardoor ze met "Ah ! Se un giorno da queste ritorte" toch nog in relatieve schoonheid afscheid kon nemen.

De andere koningin - Elisabetta - werd gezongen door Marie-Ange Todorovitch en daar is amper iets op aan te merken. Haar stem lijkt elke keer ik ze hoor weer steviger geworden te zijn. Ze kan beroep doen op heel veel vocale kleuren en legt ook zinnige klemtonen en kleurschakeringen wanneer het moet. Eric Cutler is op vocaal vlak een quasi-perfecte Leicester. Zijn gecultiveerde tenorstem zit goed en hij zingt met alle gemak al zijn aria's en duetten, wat op zich al voldoende zou kunnen zijn. Maar desalniettemin laat hij mij koud en kan ik niet meevoelen met zijn emoties... op geen enkel moment kreeg ik inzage in wat hij/Leicester nu wil of waarom hij Maria Stuarda wil redden.

Publicatie: woensdag 5 april 2006 @ 18:52
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen