ti guarda dal Grande Inquisitor

Le comte Ory in Luik

Drie jaar geleden was ik in Parijs toen ze daar Rossini's Le comte Ory opvoerden in de Opéra-Comique. Dezelfde productie, van Jérôme Savary, is nu ook te zien in Luik. Het is een productie waar de triplex bomen en koeien voor een nostalgisch authentiek tintje zorgen... maar om een of andere reden stoorde het me deze keer minder dan drie jaar geleden.

Foto

De helft van de bezetting - de mannelijke helft - was identiek met de Parijse voorstelling. Marc Laho kroop weer in de huid van de graaf Ory (zij het verkleed als kluizenaar of non), Marc Barrard was zijn kompaan Raimbaud en Nicolas Cavallier zong de gouverneur. Elkeen zong een verdienstelijke en geëngageerde partij, alhoewel ik hun tekstverstaanbaarheid niet altijd even goed vond.

De gravin Adèle werd in Parijs gezongen door Annick Massis. Elizabeth Vidal - ook nog bekend van haar Eurydice (in Orphée aux enfers) in De Munt - heeft echter niet dezelfde waardigheid als Massis en gooit zich met dezelfde overgave als haar mannelijke collega's in Savary's slapstick. Vocaal doet ze het redelijk goed. In de hoogte dunt haar stem wat uit, maar op het einde van haar aria "En proie à la tristesse" produceert ze wel een dubbele messa di voce... maar dat bleek dan ook het enige 'truukje' te zijn dat ze in haar repertoire had.

Deze voorstelling is ideaal voor wie nood heeft aan een avondje hersenloos vertier... of voor wie een deel van de muziek van Il viaggio a Reims nog eens wil horen.

Publicatie: woensdag 1 maart 2006 @ 19:35
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen